27 Haziran 2016 Pazartesi

HOMEROS – İLYADA (ÖZET)

SULE UZUNDERE BLOG KİTAP ÖZETLERİ
Üniversitedeyken okuduğum kitapların özetini ve altını çizdiğim cümleleri yazdığım bir defterim vardı. O defterden birçok kitabı blogumda da, özellikle 2014 yılında, paylaştım. Birkaç kitap kaldı bloguma yazmadığım, onları da ilerleyen günlerde yazıp bitirmek istiyorum.

Truva filminin uyarlandığı kitap olan İlyada’yı üniversitede 3. sınıftayken derste incelemiştik. O zamanlar neredeyse bütün sınıf internetten kitabın özetini okurken ben kitabı okuyup özetini kendim çıkarmıştım. Olur da bir öğrenci kitabı okumaya üşenir, kitabın özetine ulaşmak isterse diye kendi çıkardığım özeti paylaşacağım ama bu özeti 9 sene önce yazdığımı göz önünde bulundurmanızı istiyorum. Kitabı şimdi okusam ve özetini çıkarsam büyük ihtimalle daha farklı yazardım ama bu haliyle de güzel bir özet olduğunu düşünüyorum. Truva filmini sevdiyseniz ve Truva Savaşı ilginizi çekiyorsa kitabını okumanızı tavsiye ederim çünkü kitabı çok daha fazla detay içeriyor.


KİTABIN ÖZETİ

Bir gün Olimpos’ta tanrılar ve tanrıçalar bir ziyaret yaparlar. Bu ziyafete kötülük tanrıçası Eris davet edilmez. Bu duruma çok sinirlenen Eris altın bir elmanın üzerine “En güzele” diye yazar ve elmayı ziyafet masasının üzerine bırakır. Masada Zeus’un karısı ve iktidar tanrıçası Hera, güzellik tanrıçası Afrodit ve savaş, güç tanrıçası Athena elmayı almak için kavga ederler. En sonunda, en güzeli seçmesi için Truva prensi Paris’i hakem tayin ederler. Bu arada her tanrıça Paris’e kendini seçmesi için vaatlerde bulunur. Hera sonsuz gücü, Athena sonsuz galibiyeti, Afrodit de dünyanın en güzel kızını vaat eder Paris’e. Paris de bunun üzerine Afrodit’i seçer. Dünyanın en güzeli Helena adında bir kadındır ama o da acımasızlığıyla ünlü Sparta kralı Menelaos’la evlidir. Paris, Afrodit’in de yardımıyla Helena’yı kocasından kaçırır. Ünlü Truva Savaşı bu yüzden başlar. Menelaos kardeşi Agamemnon’u da çağırmıştır. Agamemnon’un tek derdi Truva’yı almaktır. Savaşa seve seve katılır. Onun önderliğinde bütün Yunan ülkeleri birleşip 1000 gemiyle Truva’ya savaş ilan ederler. Bu sayı o günler için bir rekordur.

Lolkos kralı Pelans ile Thetis’in oğulları Akhilleus (Aşil), Aias isimli arkadaşıyla savaşa katılmıştır. Akhalar arasında kurnaz Odysseus da vardır. Aşil çok güçlüdür ve Truvalılar ondan çok korkmaktadırlar. Aşil ve Aias bazı köyleri yağmalamışlar, Briseis diye bir kız ve Apollon rahibi Chrises’in kızı Astynome’yi esir almışlardır. Astynome, Agamemnon’un payına düşmüştür. Rahip Chrises, Apollon’dan kızının intikamı için Akhalara veba göndermesini diler ve Apollon Akha düşmanı oluverir. Apollon’un veba oklarıyla birçok Akhalı can verir. Agamemnon ısrarlar üzerine Astynome’yi Chrises’e verir, Akha ordusu felaketten kurtulur ama Agamemnon bunu hazmedemeyip karizmasını bozmamak için Aşil’in payına düşen Briseis’i alır. Aşil bu duruma kızar ve savaştan çekilir. Aşil’in savaştan çekilmesi Truvalılar için fırsattır, saldırıya geçerler. Agamemnon yaptığı hatayı anlar ama çok geçtir. Hektor ve Aineas Akha saflarını kırıp geçirmektedir. Agamemnon ne hediye verse de Aşil orduya geri dönmez. Aşil’in kuzeni Patroklos onun zırhını giyer ve “Ben Aşil’im.” diye Truvalılar’ın karşısına çıkar. Hektor ortaya atılır ve sahte Aşil’le dövüşür. Onu öldürür, zırhını alır ve giyer. Onun Aşil olmadığı ortaya çıkar ama Hektor öyle ya da böyle zırhı ele geçirmiştir. Aşil, Patroklos’un ölüm haberini alınca hem çok üzülür hem de çok öfkelenir. En çok sevdiği akrabası ölmüştür çünkü. Derhal annesi su perisi Thetis’e yeni bir zırh yaptırmasını söyler. Thetis de Heptaistos’tan Tanrı elinden çıkma zırhlar ister. Zırhlar bitince onları Aşil’e verir. Aşil’in ilk işi Hektor’la savaşmak olur ve onu öldürür. Bu sırada tanrılar devreye girer. Ares, Phoibos Apollon, Artemis, Afrodit ve Xantos Truvalıların yanındadır ama Pallos, Athena, Hera, Poseidon, Hermes ve Hephaistos da Akhaların yanındadır. Zeus keyfine göre taraf değiştirmektedir. Tanrılar da savaşa katılmışlar, cepheler canlanmıştır. Aşil kendinde büyük bir motivasyon hissederek Truva surlarına dayanır ama karşısına Phoibos Apollon çıkar ve kaşla göz arasında Aşil’i topuğundan bir okla vurur (Aşil tendomu kavramı buradan gelir). Aşil kan kaybından oracıkta ölür ve Apollon tanrılar katına çıkar. Truvalılardan Hektor Akhalılardan Aşil ölmüştür.

Odysseus bu kentin kurnazlıktan başka yolla ele geçirilemeyeceğini anlamıştır. Ünlü bir zanaatkara Truva Atı’nı yaptırır. İçine gizlice askerleri yerleştirir ve Truva kentinin önüne bırakır. Truvalılar, Yunanlıların çekildiğini sanarak atı içeri alırlar ve savaş bitti diye şenlik yaparlar. Sonra da uykuya çekilirler. Gece atın içindeki askerler dışarı çıkar ve Truvalıları öldürüp kenti ele geçirirler.


Truva Savaşları 10 yıl sürmüştür. İlyada bu savaşların son 51 gününü anlatır. Kitap Hektor’un ölüsüne yakılan ağıtlarla biter. 

8 yorum:

  1. gözümün korktuğu kitaplardan biri daha:) dili, çevirisi nasıl ağır mı acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap sevinci, on sene önceki ben okuyup, özet çıkaracak kadar anladıysam dili ağır değil demektir :-) Korkmana gerek yok, kolaylıkla okuyup anlarsın ama eğer Truva filmini izlemişsen olayların filmdekinden farklı anlatılmasına şaşırabilirsin.

      Sil
  2. Ne güzel bir paylaşım Şule ablaa.. Kitabı okumak istediğimden özeti okumadım ama çok özeniyorum sana. Benim de şimdi tuttuğum defterler ileride böyle elime gelecek mi acaba :D Bu arada lisede sınavlardan sorumlu olduğumuz kitapları da bir ben okurdum sınıfta. Diğer herkes özet okurdu, o günler geldi aklıma sen öyle yazınca :D Kitap okumaktan hiç kaçmayan insanlarız vesselam :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde Türker, kitabı okumayı düşünüyorsan özeti okumadığın iyi olmuş çünkü kitapta olan her şeyi yazdım :-) Keşke bütün sınavlarımız okuduğumuz kitaplardan olsa diye düşünürdüm okuldayken. O zman çok başarılı bir öğrenci olurdum :-)

      Sil
  3. Dilinin ağırlığı nedeniyle defalarca elime alıp geri bıraktığım kitaplardan oldu.Aslında her kütüphane de olması gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cangz, on sene önceki ben okuyup, özet çıkaracak kadar anladıysam dili ağır değil demektir :-) Korkmana gerek yok, kolaylıkla okuyup anlarsın ama eğer Truva filmini izlemişsen olayların filmdekinden farklı anlatılmasına şaşırabilirsin.

      Sil
  4. Çıkardığın özeti, kitabını okuduktan sonra kesinlikle okuyacağım. Ama kitap şu an okuma listemde olduğu için (her ne kadar biraz alt sıralarda olsa da :D) özetini okumadım.
    Yaptığın şey çok hoş. Her ne kadar yazı yazmayı sevsem de oturup kitap özeti çıkarmayı pek sevmiyorum. Şu an çok özendim yaptığına. Kitaplarını kayıt altında tutmak ve onları hatırlamak için çok hoş bir yol bence :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. esra ünal, kitabı okumak istiyorsan özetini okumadığın çok iyi olmuş çünkü özette her şeyi anlattım :-) Türkçe öğretmenliği okuduğum için sınavlarda kitaplardan sorumlu olurduk. O zamanlar kitapları okurken bir yandan not alır sonra kitabın özetini çıkarırdım ama yıllardır yapmıyorum. Özet çıkarmak zahmetli bir iş ama kitabı unutmamanı sağlıyor.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...