27 Şubat 2021 Cumartesi

Blogları Canlandırma Projesi Şubat Raporu (Murakami-Miyazaki)

                                         Blogları Canlandırma Projesi

Herkese merhaba. Sevgili Okurix’in başlattığı Blogları Canlandırma Projesi'ne şubat ayında ben de katıldım. Etkinliğin detaylarını buradan öğrenebilirsiniz. Her ay elimden geldiğince katılmaya çalışacağım.

Haruki Murakami-Koşmasaydım Yazamazdım (Kitap)
Haruki Murakami, Koşmasaydım Yazamazdım, Doğan Kitap, Çevirmen: Hüseyin Can Erkin, 171 Sayfa, 17. Baskı, 2020

Haruki Murakami-Koşmasaydım Yazamazdım (Kitap)

Murakami son yılların en popüler yazarlarından biri. Hatta bazıları için yazarın henüz Nobel almamış olması kabul edilemez. Ben yazardan daha önce İmkânsızın Şarkısı’nı (roman) ve Kadınsız Erkekler’i (öykü) okudum. Deneme türündeki Koşmasaydım Yazamazdım yazardan okuduğum üçüncü kitap. Bu üç kitaptan sonra yazarla ilgili fikrim benim için orta seviyede olduğu. Kitaplarını okurken sıkılmıyorum. Kendini okutuyor ama bir süre sonra kitaplarından aklımda hiçbir şey kalmıyor. Çok beğenilen birkaç kitabı daha var. Onları da okumak istiyorum. Eğer fikrim değişmezse diğer kitaplarını okumayı düşünmüyorum.

Adından da anlaşılacağı gibi yazar koşmakla ilgili yazılarını toplamış bu kitapta. Yazarla ilgili bazı ilgimi çeken bilgileri topladım:

*Yazar 33 yaşında roman yazmaya ve koşmaya başlıyor.

*Bir gün kendini zorlamak istiyor ve 100 km koşuyor. Bu koşu 11 saat 42 dakika sürüyor.

*Üst üste 25 yıl boyunca her sene bir maraton koşmuş.

*Bir yarışta yorulup yavaşlayınca 70 yaşlarındaki bir kadın onu geçerken pes etmemesini fısıldamış. Bu olay olurken Murakami de 50’li yaşlarında. (Bunlar nasıl hayatlar! Bunlar nasıl yaşlılar!)

Kitapta yazarın roman yazmakla ilgili fikirleri de var. Yazarı yakından tanımak isteyen, deneme türünü seven ve koşmakla ilgilenen herkesin keyifle okuyacağı bir kitap. Şahsen ben yürümeyi çok severim ama insanların kovalanmadıkları müddetçe koşmalarını gereksiz buluyorum (Fakülte filminden alıntı) 😀

NOT: Yazarın kitapları Doğan Kitap’tan çıkıyor ve çok pahalıya satılıyor. Baskı kalitesi mükemmel olsa yine bir şey denmez belki ama normal, klasik basım. Yazar çok okunduğu için okuyucuya bu fiyatları dayatmalarını etik bulmuyorum.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Acı kaçınılmazdır ama acı çekmek bir seçim meselesidir ( ve size bağlıdır)

2. Yapmak istemediğim bir şeyin yapmak istemediğim bir zamanda zorla yaptırılması, eskiden beri sabrımı taşırır. Bunun yerine yapmak istediğim bir şeyi, yapmak istediğim bir zamanda ve yapmak istediğim şekilde yapabildiğimde sıradan insanlardan çok daha fazla kendimi verebilirim.

3. Okullarda bizim öğrendiğimiz en önemli şey, en önemli şeylerin okullarda öğrenilemeyeceği gerçeğidir.

4. Sık sık hayat hiç adil değil diye düşünmeden edemem. Birisinin çabalamadan elde edemeyeceği bir şeyi, başka birisi hiçbir çaba göstermese de elde edebilir.

5. İnsanın aklındakiler, vücudun ölümüyle birlikte öylece hiçbir şey olmamış gibi yok olup gidiyor mu acaba?

6. Sağlıklı bir özgüven ile sağlıksız bir kibri ayıran duvar çok incedir.

Rüzgâr Yükseliyor (Film)

Rüzgâr Yükseliyor (Film)

Hayao Miyazaki Japonların en ünlü yönetmenlerinden biri. Anime türündeki filmleri milyonların beğenisini kazanıyor. IMDB ilk 250 film listesinde birden fazla filmi var. Birkaç yıl önce yönetmenin bazı filmlerini izlemiştim ama sonra uzun zaman başka filmini izlemedim. Netflix’te filmlerini görünce izlemek istedim ve yönetmenin büyülü dünyasına dönüş yaptım.

Rüzgâr Yükseliyor bir mühendisin hayatını anlatıyor. 2.Dünya Savaşı yıllarında geçen filmde Japon mühendis Jiro Horikoshi’nin hayatından esinlenildiğini öğrendim. Japonların Alman teknolojisinin altında ezildiği, çaresizce savaşta kullanılacak uçaklar yapmaya çalıştığı yıllar. Mühendislerin uçak yapmaya çalıştığı ama imkânsızlıklarla karşılaştığı anlar aklıma Devrim Arabaları filmini getirdi. O filmde de Türk mühendisler Türk malı bir araba yapmaya çalışıyorlardı. Eğer izlemediyseniz mutlaka izleyin.

Filmin içinde çok naif bir aşk hikâyesi de vardı. Bu aşk hikâyesi benim filmden aldığım keyfi artırdı.

Filmde her şey çok hızlı ilerliyordu. Normalde bunu severim, uzatılmış filmlerde sıkılırım ama keşke bu filmi daha çok izleyebilseydim dedim. Hızlı geçilmiş ya da hiç gösterilmemiş sahneleri izlemek çok keyifli olurdu eminim.

Sonuç olarak yönetmenin en sevdiğim filmlerinden biri oldu. Herkese tavsiye ederim.

Siz bu etkinliğe katıldınız mı? Katıldıysanız yorumlarda belirtin lütfen, yazılarını okumak isterim. Uzak Doğu kökenli kitap, film ve dizileri sever misiniz? Favorileriniz neler? Yorumlarınızı bekliyorum.


52 yorum:

  1. Murakami den tek.bir kitap okudum çok sevmeyince bir daha okumadim:(
    Mizyakinin hastası olan arkadaşların var ben sinema bilgisi fazla olan biri olmadigim için hakkında yorum yapamıyorum ama imdb ilk 250 de birden fazla filmi varsa iyidir mutlaka

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      Miyazaki filmlerini seviyorum ama izleyip geçiyorum ben. Filmlerin yorumlarına baksan o kadar detaylı yorumlar var ki. Japon kültürü hakkında bilgi sahibi olmak lazım. Yaptığı göndermeleri anlamıyorum. Eğer ne anlatmak istediğini tam olarak anlasam şüphesiz daha çok severdim.

      Sil
  2. Bu ay ben de Murakami okumaya niyetliydim ama dediğin gibi fiyatları cep yakıyor. O nedenle vaz geçtim. 'Kovalanmadıkça koşmanın mantıksızlığı...' beni çok güldürdü. :)
    Animeye de bakacağım bir ara. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurix,
      umarım seversin. Etkinlik için tekrar teşekkür ederim.

      Sil
  3. Selam,
    etkinlikten şimdi haberim oldu ve sana yazdıktan sonra gidip bakacağım. :)
    Murakami sevdiğim bir yazar. Lakin senin de dediğin gibi Doğan Kitap acayip yüksek fiyattan satıyor kitaplarını... ve bizim gibi çok okuyan okuyucu için can sıkıcı bir durum.
    Miyakazi çok severim.
    Anime filmlere ise bayılırım... Komşum ToTora, ve şimdi tam adı aklıma gelmeyen bir sürü anime izledim. Hatta Netflix bu konuda bayağı iyi, neredeyse hepsi var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satır Arası,
      Evet, ben de Netflix'ten izledim filmi. Yönetmenin izlemediğim birkaç filmi daha vardı, onları da izledim. Netflix'te olmasaydı bu kadar erken izlemezdim büyük ihtimalle.

      Sil
  4. Murakami'yi okuma şansına henüz erişemedim ama düşüncelerimiz benzer yönde olduğu için sanırım kendisinden beklentiyi yüksek tutmayacağım. Koşudaki yaşlılar demişsin de ben 26'sına yaklaşmış biri olarak spor nedir bilmem, sanırım biraz genlerde var bu iş 😁

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belle'nin Kütüphanesi,
      valla 50-70 yaşındaki insanların maraton koşmalarına şoke oldum. Benim için spor günde bir saat yürümektir. Son zamanlarda onu bile yapamıyorum. Dediğin gibi biraz genlerde olacak biraz da spora erken başlaman gerekiyor sanırım.

      Sil
  5. Uzun zamandır bloga girmemiştim. Etkinlikten haberim olmadı. Şimdi detaylarına bakacağım. Murakami kitaplarına çok rastladığım bir yazar. Hiç okumadım ama. Miyazaki filmlerine bayılırım. Bunu da listeme alıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Camgüzeli,
      umarım seversin. Keyifli seyirler :-)

      Sil
  6. Hiç okumadığım bir yazar. Çok fazla önüme çıkıyor, sanırım başka kitaplara daha fazla yöneliyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      yazarın seveni çok ama görüyorum ki okumayanı da çok. Yayınevi kitapları bu kadar pahalı satmasaydı büyük ihtimalle çok daha fazla okunurdu.

      Sil
  7. Çok motive edici bir kitap gibi göründü; Murakami yolculuğuma henüz başlamadım ama başlamayı çok istiyorum. Belki de o bu kitap olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. M
      olabilir. Yazarın sevilen başka kitapları da var ama onlar çok kalın. Daha ince kitaplarından başlayabilirsiniz.

      Sil
  8. Hayao Miyazaki candır, Yürüyen Şato'yu izlemediysen izle mutlaka. "Bunlar nasıl hayatlar!" aşırı haklısın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Özdemir,
      Yürüyen Şato yönetmenden favori filmim Gül. İzlediklerim arasında en çok onu severim :-)

      Sil
  9. Murakami, Forrest Gump'ın düşüncelerini yazıya dökmüş hali gibi geldi bu kitapta bana :) Ama ben de Fakülte filmindeki alıntıya katılanlardanım. Yürüyebilme imkanım varsa asla koşmam :D Ama yürümeyi, uzun yürüyüşleri seviyorum. Doğan Kitap'la ilgili görüşüne katılıyorum, ona bağlı Dex için de aynısı geçerli. Gazete kağıdı kalitesinde kağıtlara basım yapıp fahiş fiyatlara satıyorlar. :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benherneysemo,
      Dex pek okuduğum bir yayınevi değil. Bu yüzden ne kadar pahalı olduğunu fark etmemiştim. Sosyal medyada ilgimi çeken seriler görüyorum. Onları okumak istiyorum ama yayınevinin Dex olduğunu görünce tereddüt ediyorum. Bazı romanların fiyatını 100 lira olarak belirlemişler. Eskiden en pahalı Pegasus derdik, Pegasus bunların yanında uygun fiyatlı kaldı. En azından set olarak satışlarda çok güzel kampanyalar yapıyorlar.

      Sil
    2. Pegasus da kendini yaktı resmen. Son birkaç yıldır politikalarını hiç beğenmiyorum onların da :/

      Sil
    3. Benherneysemo,
      ben artık eskisi kadar historical basmadıkları için beğenmiyorum :-(

      Sil
  10. Her zaman yürüyüşten yanayımdır. Doğanın içinde uzun bir yürüyüş gibisi yoktur. Murakami ile aramda aşk ve nefret ilişkisi var. Yuvarlana yuvarlana bir kaç yılımız geçti :) Kitap fiyatları biz sürekli okuyanlar için artık can sıkıcı bir durum. Aylık hatta yıllık kitap masrafım bana ağır gelmeye başladı. Bakalım bu işin sonu nereye varacak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vintage İnci ,
      kitap fiyatları hiç düşecekmiş gibi durmuyor. Halbuki kitaptan vergi kaldırılınca bunun fark yaratacağını düşünmüştüm. Ben indirim yakalamaya çalışıyorum. Birçok internet sitesine üyeliğim var. En az %40 indirim gördüğüm kitapları alıyorum. O zaman daha uygun olmuş oluyor.

      Sil
  11. Murakami'den hoşlanmıyorum ama Miyazaki çok severim
    bu filme bakacağım \^.^/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deli Dumrul,
      keyifli seyirler. Umarım seversin :-)

      Sil
  12. Haruki Murakami'nin henüz kitabını okumadım ama şu an seninle beraber bir arkadaşta aynı senin gibi yorum yapmış. Güzel ama akılda kalır gibi değil dedi. Kararsız kaldım ne yalan. Film çok denk geldi ama uzun diye vazgeçmiştim, hemen alayım listenin başına. Emeğine sağlık, hoş geldin^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra Ercan,
      film uzun değildi. 1 saat 40 dakika civarındaydı, yanlış hatırlamıyorsam. Murakami'nin seveni de çok fazla. O yüzden sen okuyup karar vermelisin. Kitapları çok pahalı olduğu için ilk okumanı kütüphaneden ya da birinden aldığın ödünç kitapla yapabilirsin.

      Sil
  13. Murakami’nin kalemi ile henüz tanışmadım. Elimde iki kitabı var ne zaman okurum bilemiyorum :) filme de bakacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fulden Ufacık,
      umarım seversin. Şimdiden keyifli okumalar ve iyi seyirler :-)

      Sil
  14. Yine izlemeyi ertelediğim bir anime daha. Hemen izlemeliyim hatta bu gece mutlaka izleyeceğim çok teşekürler, emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  15. Karşımda yine bir Murakami :) Söz okuyacağım seni, söz ^^ Emeğine sağlık ve hoş geldin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Tutkusu,
      çok teşekkür ederim. Umarım daha sık karşılaşırız :-)

      Sil
  16. Murakami'nin İmkansızın Şarkısı kitabını okudum sadece. Yazar ile ilgili düşüncelerimden emin olamadığım için diğer kitaplarını okumayı erteledim bir süreliğine. Filmi ise bir iki yıl önce izlemiştim ama unutmuşum çoğu detayını. Sizin sayenizde ile tekrar izlerim belki. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akela,
      teşekkürler. Ben İmkansızın Şarkısı'nı üniversitedeyken okumuştum. Hocamız derste sormuştu. Üstünden 15 sene geçti. Maalesef kitaptan neredeyse hiçbir şey hatırlamıyorum.

      Sil
  17. Murakami merak ettiğim bir yazar, hatta bu kitabı kitaplığımda var ama kardeşim bu kitabını okuyup çok sevemediğini söyleyince başlangıç olarak farklı bir kitabını okuyayım diyerek erteleyip duruyorum. :)
    Miyazaki filmlerine yeni başladım ama hepsi birbirinden güzel gerçekten. Bu filmini henüz izlememiştim, aklımda olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor Düşler Kitaplığı,
      Murakami'nin önce romanlarından birini okuyabilirsin. Bu kitap deneme seven, koşmayla ilgilenen ya da yazarı daha yakından tanımak isteyenlere hitap ediyor.

      Sil
  18. Murakami'den daha bir şey okumadım ama bu ay çok fazla kitabının yorumunu okudum :) Okumak için daha bekleyebilir o zaman. Rüzgar Yükseliyor'a gelince izlediğim bütün Miyazaki filmleri gibi onu da sevmiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beş Senede Devrialem,
      Murakami Uzak Doğu'nun en popüler yazarlarından biri olunca bu ay onun yorumlarına doyduk. Şansımıza hepimiz farklı bir kitabını okumuşuz. En azından farklı kitapları hakkında bilgi sahibi olmuş olduk :-)

      Sil
  19. murakamiden yaptığın 5 numaralı alıntı son zamanlarda benim de aklımda dönüp duruyor canımı sıkıyor :D
    vee miyazakiii tabi ki efsane yönetmenin bütün filmleri harika ve hep izlerken keşke bitmese daha uzun olsa deriim kalemine sağlıık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessizgemi,
      yorumun için ben teşekkür ederim :-)

      Sil
  20. Murakami okuma zamanı git gide yaklaşıyor, artık kaçış yok belli oluyor.. ^^ Eline sağlık.

    YanıtlaSil
  21. rüzgar yükseliyor güzel hıhıms :) koşmasaydım, okumadım, koşu ve deneme, iyimiş ama :) fakülte filmi hıhıms, korku filmi olan de mi ooo :) murakami iki üç tane okudum, müzik ilgisini seviyom onun, ama hala havasına giremedim yazarın, çok iyi yazar olduğunu düşünüyom ama dili bana biraz soğuk uzak geldi ama yine de okuycam kitaplarını :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      evet Deep. Korku, gerilim filmi olan Fakülte. Hani uzaylı istilasıyla herkes zombiye dönüşüyordu ya o :-)

      Sil
  22. Miyazaki filmlerine bayılıyorum. Bambaşka bir dünyaya çekilip orada kalasım geliyor resmen. Ellerine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oh Yoon Joo,
      aynen öyle. Hep çok renkli ve yaratıcı oluyor dünyaları.

      Sil
  23. Çook güzel öneri olmuş 😍😍 kitabı ilk defa görüyorum ilgimi çekti açıkçası alırım kitabı galiba. Filmi izlemiştim çok güzeldi ellerine sağlık 💜

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beauty&Life Türkiye,
      çok teşekkür ederim :-)

      Sil
  24. Rüzgar Yükseliyor'a başladık ama çok uzun olduğu için yarıda bıraktık, kitabı merak ettim yazmaya meraklı olanlar için iyi bir örnek olabilir emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
  25. Bugün Murakamiyle ilgili okuduğum 2. olumsuz yorum, okumaktan vazgeçmeyi düşünmeye başladım...

    Film de güzele benziyor, zaten Miyazaki beklenen bir şey sanırım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mrs Soda,
      valla Murakami'nin seveni çok ama bizim grupta denk gelmemiş :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...