24 Nisan 2018 Salı

Stefan Zweig - Clarissa (#kom2018)

sule uzundere blog kitap yorumları
Can Yayınları, 2.Baskı, 2014, 184 sayfa.
Çevirmenler: Gülperi Sert-Serpil Erfındık.

Clarissa, Stefan Zweig’in son kitabı. Yazarın ölümünden 39 yıl sonra yayıncısı tarafından bulunmuş. Yarım olan kitabı yayıncı tamamlamış ve basmış. Bu yarım kalmışlık yüzünden internetteki birçok yorumda Clarissa’nın, diğer Zweig kitaplarına oranla pek beğenilmediğini, sevilmediğini okudum. Ben kitabın sonu hariç bir eksiklik hissetmedim. Sonu oldubittiye getirilmiş. Olmaması gereken bir şekilde, birdenbire bitiyor kitap. Bunun dışında başından sonuna kadar zevkle okuduğum bir kitap oldu Clarissa.

Kitabı bu kadar sevmemde Clarissa karakterini kendime çok benzetmem de bir etken oldu. Clarissa, okuduğum kitaplar içinde en özdeşleştiğim karakterlerden biri olarak aklıma kazındı. Özellikle şu cümlelerde kendimi gördüm:

“Genel olarak sevilmesine rağmen çekingenliği nedeniyle, ki bu özelliğini babasından almıştı, normalinde konuşkan olan kızların budalaca itiraflarda bulunmalarını ve taşkınlık yapmalarını engellerdi; herkes onunla konuşmaktan hoşlanır ve fikrini alırdı ancak sırlarını paylaşmadan.”

Yazar hayatını kaybetmese ve kitabını tamamlasa çok daha iyi bir kitap olacağından şüphem yok. Buna rağmen Clarissa zevkle okunan bir kitap. Zweig öyle bir yazar ki onun yarım kalmış kitabı bile birçok bitmiş kitaptan kat kat üstün. Yazardan ilk kez bu kadar kalın bir kitap okuduğum için ayrıca mutluyum. Kalemini doya doya okudum. ,Bütün kitapseverlere tavsiye ederim.  Siz de 1.Dünya Savaşı’nın gölgesindeki Clarissa’nın hayatına tanık olmalısınız.

Yazardan okuduğum diğer kitapların yorumlarına, kitap isimlerini tıklayarak gidebilirsiniz:
sule uzundere blog kitap yorumları

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Yalnızlaştıkça, yazışmayı konuşmaya tercih ediyordu.
2. En içten hisler karşısındakine anlatılmadıktan sonra ne değer taşır ki? Marion herkese sevgiyle yaklaşırken Clarissa’ya herkes saygı gösteriyor ve mesafeli davranıyordu.
3. Eğer insan kendi yaptığını doğru buluyorsa diğer insanların buna saçmalık ya da aptallık demeleri önemsizdi.
4. İnsanlar her zaman kendilerine en yabancı olan şeye hayran olurlar.
5. Başkalarını iyi tanımadığımız halde onlar hakkında fikir sahibi olduğumuzu sanarak kendi kendimizi kandırırız.
6. Artık insanları daha ziyade beni iyi kılıp kılmadıklarına bakarak değerlendiriyorum. Onlarla birlikte olduktan sonra kendimi daha iyi hissedip hissetmediğimi soruyorum kendime.
7. Varlığınız hemen hiç hissedilmiyor, belki siz de kendinizi yeterince hissetmiyorsunuz.

41 yorum:

  1. Yayımcının kitabı tamamlamaya çalışması bana biraz garip geldi asla onun duygularıyla yazamaz ki , yarım kalan kısmın arkasına kim bilir daha neler yazacaktı diye tek cümle yazsa hoş olurdu sanki:))
    O satırları okurken ben de böyle düşündüm.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hatice Yazıcı,
      nasıl tamamladığını bilmiyorum. Sonunu mu toparladı yoksa ara bölümlere de müdahale etti mi? Ben yazarı çok sevdiğim için bütün kitaplarını okumaya çalışıyorum. Yazarla yeni tanışacak olanlar için bitmiş kitaplarını öneririm.

      Sil
  2. Harika alıntılar var. Çok merak ettim, bu kitabını hiç bilmiyordum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem E,
      son kitabı olduğu için duymamış olabilirsin. Tavsiye ederim, güzel kitaptı.

      Sil
  3. 1. Yalnızlaştıkça, yazışmayı konuşmaya tercih ediyordu. | Ben en çok bunu beğendim... Realitesi çok yüksek bir tespit... Yine güzel bir içerik teşekkür ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yesillenirim Blog,
      o alıntı bana da uygun. Zaten yazımda dediğim gibi Clarissa karakterini kendime çok benzettiğim için birçok cümlede beni anlatıyor dedim :-)

      Sil
  4. Başkalarını iyi tanımadığımız halde onlar hakkında fikir sahibi olduğumuzu sanarak kendi kendimizi kandırırız.


    Ne kadar da doğru bir söz ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oytunla Hayat,
      Zweig'in böyle tespitlerine hayranım.

      Sil
  5. Kafka'nın Amerika 'sından sonra bu yarım kitaplara ön yargım oluştu sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      yazarın tamamlanmış eserleri kadar zevk vermese de yazarların hayranları tarafından okunmalı diye düşünüyorum.

      Sil
  6. Clarissa merak ettiğim bir kitaptı, çok güzel bir kitap olduğu anlaşılıyor Şule'cim, bu arada ortak öykü yazma mimi için mimlendin:)) sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabı yeni okudum. Gerçekten çok iyiydi. Ayrıca
      Eren O. tarafından mimlendin. Öykünün devamını aşağıdaki linkten itibaren yazarsen sevinirim. En güncel hali bu. Sevgilerle...
      https://berlin7586.blogspot.de/2018/04/ortak-hikaye-yazyoruz-mimi-en-guncel.html

      Sil
    2. Eren,
      Eren'cim mimi gördüm ama ben bu seferlik affımı rica edeceğim. Pek benim yapabileceğim bir şey değil :-(

      Sil
    3. Estafurullah Şule’cim ne demek, başka bir mime o zaman, sevgiler :)

      Sil
    4. Berlin Berlin,
      kitabı senin de beğenmene sevindim :-)

      Sil
    5. Eren,
      inşallah canım. Sevgiler :-)

      Sil
  7. Çok merak ettiğim bir kitap, kardeşim okuyor şimdi :D Dediğin gibi Zweig'dan uzun bir eser okumak harika olmalı. :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde Türker,
      şimdi daha uzunlarına göz diktim. Hedefim Gömülü Şamdan ve Karmaşık Duygular :-)

      Sil
  8. İlkay Özgür,
    o çok güzel bir duygu. Önerdiğim kitap sevilince ben de çok mutlu oluyorum :-)

    YanıtlaSil
  9. Kitabın kapağındaki resim çok güzelmiş :)) Ben Zweig'den uzak duruyorum, biliyorsun yıldızımız pek barışmadı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak,
      ya kaç kitabını okudun ki? Zweig çok iyidir. Satranç, Korku, Yakıcı Sır, Mürebbiye kitaplarında da şansını denesen :-)

      Sil
  10. Zweig'ın ilk okuduğum kitabı Satranç oldu ve sanırım en büyük hatayı burada yaptım. Sonrasında okuduğum iki kiyapta hep Satranç kitabının o zeka dolu kelimelerini aradım ama kendimce bulamadım :( O yüzden biraz ara verdim Zweig okumaya. Sana keyifli okumalar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülay Cansever,
      Ben de yazardan ilk olarak Satranç'ı okudum. Yazarın başyapıtı Satranç olsa da diğer kitaplarını da sevdim ben. Ara vermen iyi olmuş. Yazarın kalemini özlersen kitaplarını daha zevk alarak okuyabilirsin. Özellikle Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu, Korku, Yakıcı Sır ve Mürebbiye kitaplarını öneririm.

      Sil
  11. heeey, öykü mimi sırası sendeydi cumadan beri, görmedin sen galibaaa yaaa :) bahçe perimin bıraktığı yerden yazcan seeeen :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      ben okuyan tarafında kalayım :-)

      Sil
    2. Aa Şule’ciiim:) Deepcim nasıl olacak şimdi başka bir arkadaşımızı mı mimliyoruz şimdi?

      Sil
    3. Eren,
      ben de tam senin sayfana yazacaktım. Başka bir arkadaşa devredebilir misin? Ben maalesef yapamayacağım :-(

      Sil
    4. Tabi ki Şule’cim :) <3

      Sil
  12. sevde arkadaşımız mimlendi, senden sonra bahçe perim geldi, şimdi de sevdeeeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay ben de Gülşah’ı (www.gulsahtoptas.blogspot.com) mimlemiştim ama?? Nolucak şimdi?:))

      Sil
    2. Deeptone,
      hayırlı olsun o zaman. Takipteyim :-)

      Sil
    3. hımmm ereeen, berlin berlin de son durumu okumadın sen herhaldeee :) sen yazınca bölümü, bahçe perim de yazmıştı, o mimlenmişti ama geç gördüü, ikiniz aynı anda yazdınız, öykünün gidişine göre seninci önce bahçe periminki sonra geldi, şule deyince sevde ye söledik bugün, bu gece yazcak o ve deep inside yazcam demişti, onu mimlicek, bak o zaman gülşahı deep inside mimlesin mademsiii :)

      Sil
    4. Evet, Sevde- Deep inside-Gülşah şeklinde olsun o zaman. Ama inşallah Gülşah durumu anlar. Biraz karışık oldu yine😇

      Sil
    5. Şule’cim öncelikle burdan yazdığım için kusura bakma ama karışıklık olmasın diye yine buradan yazayım sakıncası yoksa?:) tamam Deepcim eğer Gülşah kabul ederse onu o şekilde bilgilendiririm :)

      Sil
  13. ben de yakıcı sır ı yeni aldım bakalım :) olağanüstü bir gece ile bir kadının yirmidört saatini okudum güzeldiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Ben Yakıcı Sır'rı o iki kitaptan daha çok sevdim. Umarım sen de seversin. Keyifli okumalar :-)

      Sil
  14. Son okuduğum Zweig kitabı. Kitap oldukça güzel gitmesine rağmen sonlara doğru anlamsızlaşmaya başlamıştı. Kitap için yorumları okuyunca yukarıda yazdığın durumu öğrendim. Açıkçası Satranç kitabını en son hikayesi zannediyordum. Bilgi düzenlemesi iyi oldu.

    Ben de sonunu o kadar sevmedim. Sanki yazar o Clarissa için o kadar da kötü bir son yazmazmış gibi geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belle'nin Kütüphanesi,
      bence Clarissa'nın sonu öyle olmamalıydı. Bence de yazar bu şekilde yazmazdı. Yazsaydı bile daha etkileyici kaleme alırdı. Kitaba da yazara da yazık olmuş :-(

      Sil
  15. Bende okuyacağım listem de

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...