28 Ağustos 2018 Salı

Sâdık Hidâyet - Kör Baykuş

Sule uzundere blog yorumları
Yapı Kredi Yayınları, Çevirmen: Behçet Necatigil, 17.Baskı, 2016, 95 Sayfa

“Yaralar vardır hayatta, ruhu cüzam gibi yavaş yavaş ve yalnızlıkta yiyen, kemiren yaralar.”

İlk cümlesi bu olan bir roman düşünün. Çevirisinin Behçet Necatigil tarafından yapıldığını ve Necatigil’in önsöze şunları yazdığını:

“Ben Sadık Hidayet’i Türkçedeki iki hikâyesi ve tek romanı Kör Baykuş’la sevdim. Vakti geçse de başka hikâyeleri ve masalları çevrilse diyorum çünkü Hidayet benim için devletlerin, rejimlerin sınırları içinde edebiyatın bağımsız ve yıkılmaz cumhuriyetler olduğunu bir kez daha hatırlatmış, mutsuzluğunda ölümsüz mutluluğa erişmiş sayılı yazarlardan biri oldu.”

Hâlbuki yazarımız kendi için bunları düşünüyormuş:

 “Hayat hikâyemde önemli bir şey yok. Başımdan ilginç olaylar geçmedi. Ne yüksek bir mevki sahibiyim ne de sağlam bir diplomam var. Okulda hiçbir zaman örnek bir öğrenci olamadım. Başarısızlıklar her yerde buldu beni. Nerede çalışırsam çalışayım, silik, unutulmuş bir memurdum; şefleri memnun edemedim. İstifa ettim mi seviniyorlardı. Bırak gitsin, yaramaz! Çevrem böyle görüyordu beni, haklıydılar belki de.”

Böyle düşünen birinin kendini öldürmesine de şaşırmamak lazım sanırım: 

Başbakan olan eniştesi öldürülünce kendi canına kıymaya karar verdi. Paris’te günlerce havagazlı bir daire aradı. Gazı açtı. Dostu onu mutfakta yerde yatar buldu. Tertemiz giyinmiş, tıraşlı, cebinde parası vardı. Yakılmış müsveddeleri yerdeydi.

Neden kitaba girişi bu kadar uzun tuttum? Çünkü kitapla ilgili ne yazacağımı bilmiyorum. Bu 95 sayfalık kitaptan ne anladığımı ifade edebileceğimi sanmıyorum. Kitabı anladım mı onu da bilmiyorum. Şimdi nette kitabın yorumlarını okuyup parçaları birleştirmeye çalışacağım.

“Anlamadığın kitabın yorumunu ne demeye yazıyorsun?” derseniz, bu yazarı ve kitabını tanıtmak, sizi zorlayacak bir kitap önermek ve altını çizdiğim düşündürücü cümleleri paylaşmak için derim.

Siz Kör Baykuş’u okudunuz mu? Hakkında neler düşündünüz? Okumak ister misiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Çünkü benim için hiç önemi yok, inanmış inanmamış başkaları.
2. Tek korkum: yarın ölebilirim kendimi tanıyamadan.
3. Hayat tecrübelerimle şu yargıya vardım ki başkalarıyla benim aramda korkunç bir uçurum var. Anladım, elden geldiğince susmam gerek, elden geldiğince düşüncelerimi kendime saklamalıyım.

22 yorum:

  1. Hayattan itilmiş bir insanın kaleminden çıkma güzel bir kitaba benziyor. Bazı kitapları anlamlandıramıyorsun hemen. Birkaç defa okuduktan sonra belki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Nevbahar Durağı,
      Kör Baykuş tek okuyuşta kalınmaması gereken kitaplardan. Belki bir süre sonra okursam daha net fikirlerim olabilir.

      Sil
  2. bu kitabı Biblio'da (bibliofk.blogspot.com) okumuş ve çok merak etmiştim, yazar egzantrik biriymiş, romanı çok merak ettim, teşekkürler Şule'cim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      yazar kendine has biri. Kitabı okuduğunda yorumun ne olacak çok merak ediyorum.

      Sil
  3. Behçet Necatigil çevirilerini çok sevmiyorum ama en çok okumak istediğim kitaplardan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevkoz,
      öyle mi? Benim sanırım ilkti. Bu yüzden yorum yapamayacağım ama bu kitabın farklı yayınevlerinden baskıları var. Onlara bakarsan belki başka bir çevirmen görebilirsin.

      Sil
  4. Okuyup beğendiğim bir kitaptı. Çevirisi de gayet güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Kitaplara Kaçanlar,
      edebiyatçıların çevirileri daha özel oluyor sanki.

      Sil
  5. okuduğumda beni çok etkilemişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. EMİNE ÖZTÜRK,
      insanı sarsan bir tarzı var yazarın.

      Sil
  6. Bazı kitapları insan bir kategoriye koyamıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      Kör Baykuş benim için o kitaplardan oldu.

      Sil
  7. Depresif ve okunması zor bir kitaba benziyor.
    Yazarların çoğunda bu tarz fikirler oluyor. Yaratıcı olmakla doğru orantılı galiba!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sibelynka,
      aynen öyle canım. Depresif ve okuması, anlaması zor. Bu türe meraklıların kaçırmaması lazım :-)

      Sil
  8. Güzel bir tanıtım olmuş, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  9. Geçen yıl okumuştum sanırım bu kitabı. Zor bir kitap, bir o kadar da etkileyici. :)) İran edebiyatından okuduğum ilk kitap :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Kitap Güneşim,
      emin değilim ama benim de İran edebiyatından okuduğum ilk kitap olabilir. En iyilerinden biriyle başlamışız :-)

      Sil
  10. Okumak istediğim bir kitap ama yazarın kendi ile ilgili düşüncelerini bilmiyordum. İntihar etmiş yazarlar ilgimi çekiyorlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Kağıt Salıncak,
      yazarın buhranı kalemine yansımış. Böyle bir kitap yazan insan çok mutlu olamaz diye tahmin ediyorsun zaten.

      Sil
  11. Kitabı okuma listeme aldım t. eşekkür ederim paylaşım için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Ersin Karamahmutoğlu,
      yorum için ben teşekkür ederim :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...