12 Aralık 2018 Çarşamba

Kısa Kısa Kitap Yorumları (#7)

Oya Baydar- Yetim Kalacak Küçük Şeyler
Can Yayınları, 316 Sayfa, 1.Basım, 2014

Oya Baydar-Yetim Kalacak Küçük Şeyler
Yetim Kalacak Küçük Şeyler bir “An”lar kitabı. Yazar kendinde iz bırakan, unutamadığı, güzel ya da kötü anılarını kronolojik sıra gözetmeden, rastgele yazmış. Klasik bir otobiyografidense bu şekilde yazması kitabı daha okunası kılmış. Yazardan okuduğum ilk kitaptı ama devamı gelecek. Yazarın sevenlerinin ve yazarı yakından tanımak isteyenlerin kaçırmaması gereken bir kitap.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Hayatımdan on hayat çıkar, hiçbiri de beş para etmez.

2. Ölünün ardından yaptığımız her şeyi kendimiz için yapıyoruz aslında, kendimizi avutmak için.

3. Kötü şeyler hep başkalarının başına gelir sanırız.
İnci Aral-Ağda Zamanı
Turkuaz Kitap, 140 Sayfa, 1.Basım, 2008
İnci Aral-Ağda Zamanı
Ağda Zamanı, İnci Aral’ın ilk kitabı. Yazar, dergilerde yayımladığı öykülerini Ağda Zamanı kitabında toplamış ve bu kitabıyla 1980 Akademi Kitapevi Öykü Başarı Ödülü’nü almış.

Ağda Zamanı tam bir kadın kitabı. Kitabın içinde yer alan 17 öyküde kadınların, kadınlığın her halini okuyabilirsiniz. Boşandığı eşinden hafta sonu için iki çocuğunu almaya giden anneyi; yaşı geçkin, evlenmemiş ve beraber yaşadığı annesiyle geçinemeyen mutsuz bir kadını; kocasını terk edeceği gün aslında onunla mutlu olduğunu fark eden kadını; ailesinin fakirliğinden bıkıp kendini yollara ve bilinmezlere atan genç kızı ve daha nicelerini…

Yazarın güzel kaleminden kadın öyküleri okumak isteyen herkese önerimdir.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Yaşanan en güzel şey, beklenildiği anın değerine ulaşamaz.

2. Yedi yıl “Yavaş… Yavaş…” diye seslendi kocam ardımca. Kocam en çok “Yavaş” sözcüğünü kullandı birlikte yaşadığımız sürece. Kapıları çarpma yavaş. Koşma, yavaş yürü, çocuğunu düşürürsün. Yavaş konuş, bağırma öyle. Radyoyu bu kadar açma be yavaş. Gülüşüme, sevincime, mutluluğuma, coşkuma, kaygıma, sevgime “Yavaş” dedi. Boğuyorsun, yavaşça yudum yudum sev. Yatakta bile “Yavaş, annem duyacak.” diye çıkıştı. Dayanıyorum ya da bana öyle geliyordu ama bir de baktım yavaş yavaş ölmüşüm.
 
Ferit Edgü-Bir Gemide
Sel Yayıncılık, 83 Sayfa, 2.Baskı, 2014
Ferit Edgü-Bir Gemide
Bir Gemide öykü kitabı 1979 Sait Faik Hikâye ödülünü kazanmış ama benim yazardan şimdiye kadar en az beğendiğim kitap oldu. Gerçi ben Sait Faik’in öykülerini de pek sevmem. Belki de bu ödülü kazanan kitaplardan uzak durmalıyım, bana pek hitap etmiyorlardır.

İsahag Uygar Eskiciyan-Zift

İsahag Uygar Eskiciyan-Zift
Roman tarzında yazılmış kitap maalesef bana hiç hitap etmedi. Atlayarak okudum. Belki benim kültür seviyem kitabı anlamaya yetmemiştir diye olumsuz yorum yapmak istemiyorum. Yine de yazarla tanışmak isteyenler tercihlerini yazarın daha çok sevilen ve okunan öykü kitabı Konteyner Zaafı’ndan yana kullanmalılar. Öneri Makinesi Konteyner Zaafı’nı yorumlamıştı. Buradan okuyabilirsiniz.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. İnsanı tanıyan şiiri bırakıyor, ticarete başlıyor.

2. Yemek zaman alıyor, hap çağında.

Can Dündar-Birand

Can Dündar-Birand
Can Dündar bana göre en iyi biyografi yazarlarımızdan biri. Hatta hayatı yazılacak kadar önemli biri olsaydım hayatımı Dündar’ın yazmasını isterdim. Özellikle hayranı olmadığın birinin hayat hikâyesini bile merakla okutabiliyor. Birand kitabında ünlü gazeteci Mehmet Ali Birand’ın hayatını anlatmış.

Birand’ın Barış Manço ve Şevket Altuğ’la Galatasaray Lisesi’nden arkadaş olduklarını bu kitaptan öğrendim.

Kitapta öğrendiğim bir diğer bilgi de 32.Gün’ün klasikleşmiş müziğinin War of the Worlds filminden alınmış olması.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Her başarılı hayatın arka odasında kendisine gösterilmesi gereken ilgiden mahrum kaldığını düşünen bir çocuk ya da eş vardır.
Enis Batur-Oktay Rifat’a Doğru
Sel Yayıncılık, 127 Sayfa, 1.Baskı, 2014
Enis Batur-Oktay Rifat’a Doğru
“Bu yıl, Oktay Rifat, doğumunun 100. yıldönümünde anılıyor. Enis Batur, yıllar önce "Türkçe Şiirin Doruğunda" konumladığı Oktay Rifat'ın şiirini bir defa daha okumaya girişti. Bu girişimden birkaç yeni yorum ipucunun doğduğuna inanıyor.
Oktay Rifat'a Doğru'nun "ek"leri çok önemli: Garip üçlüsünün yeniyetmelik ürünleri ilk kez burada kitaplaşıyor. Ve Oktay Rifat'ın kitaplarına girmemiş bazı yazıları onları bütünlüyor.
Büyük ustaya bir saygı duruşu.”

Oktay Rifat’ı ve şiirini daha yakından tanımak isteyenlere öneririm.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “Yalnızca mutsuz aşkın öyküsü yazılmıştır.” Rougemont

10 yorum:

  1. Hiç birini okumamışım bunların. Aklımda 2019 için ınci aral ile tanışmak var madem öykü kitabı bununla baslayabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. SevKoz,
      İnci Aral'ı okuduğum her kitabıyla biraz daha fazla sevmeye başladım. Şimdilik yazardan favorim Sadakat romanı. Belki sen de okursun.

      Sil
  2. ne kadar çok okumuşsun Şule'cim, hem de geniş bir yelpazede, tebrik ederim, keyifli okumalar, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      bu sene kitap okuma konusunda çok verimli geçti Eren. Mutluyum :-)

      Sil
  3. Birand ilgimi çekti.Biyografi kitaplarını favorim.

    YanıtlaSil
  4. İnci Aral’ı severim bu kitabını listeme aldım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Cafe Tigris,
      İnci Aral'ı ben de okuduğum her kitabıyla biraz daha fazla sevmeye başladım :-)

      Sil
  5. Hiçbirini okumadım. Kısa kısa da olsa bilgi sahibi oldum. Paylaşımınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Kitaplara Kaçanlar,
      yorumunuz için ben teşekkür ederim :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...