7 Temmuz 2021 Çarşamba

Alper Germiyanlıoğlu-Cahit Sıtkı Tarancı

Alper Germiyanlıoğlu-Cahit Sıtkı Tarancı
Alper Germiyanlıoğlu, Cahit Sıtkı Tarancı, Siyah Beyaz Yayınları, 151 Sayfa, 1.Baskı, 2020

Mart ayında “Bkm Kitap’tan İlk Kez Alışveriş Yaptım” başlıklı bir yazı yazmıştım bloğuma. Buradan okuyabilirsiniz. O alışverişte Siyah Beyaz Yayınları’ndan üç kitap almıştım. İlk kez duyduğum bu yayınevi ünlü yazar ve şairlerin kısa biyografi kitaplarını çıkarmış. Ben de en sevdiğim üç ismin kitabını aldım. Eğer kitapları seversem diğer kitaplarını da alırım demiştim. Aldıklarımdan biri Cahit Sıtkı’nın kitabıydı.

Kitapta şairin hayatı kısaca anlatılıyor ve şiirlerinden örnekler veriliyor. Kitabın sonlarında şairle ve şiirleriyle ilgili bazı akademisyenlerin yazısı da paylaşılmış, o bölümler hoşuma gitti. Şairle ilgili daha akademik bir yazı okumak isteyenlerin ilgisini çekecektir.

Üniversitedeyken Cahit Sıtkı’yı işlediğimizde hocamız şairin ölümden korktuğunu söylemişti. Hatta şu cümlesini hâlâ hatırlıyorum: “Acaba hayatı çok sevdiği için mi ölümden korkuyor yoksa ölümden korktuğu için mi hayatı seviyor?” Gerçekten şairin şiirlerinde bu iki tema çok yoğun şekilde karşımıza çıkıyor. Hangisinin doğru olduğunu bilmek isterdim.

Cahit Sıtkı’nın en sevdiğim şair olan Orhan Veli’yi beğenmesi ve hasta yatağında onun şiirlerinin okunmasını istemesi beni mutlu etti. Şair, Orhan Veli için bir şiir de yazmış. Alıntılarda bir bölümünü okuyabilirsiniz.

Şair Ziya Osman Saba, Cahit Sıtkı’nın Galatasaray Lisesi’nden arkadaşı. İki arkadaş birbirine çok yakın ve sürekli mektuplaşıyorlar. Hatta Can Yayınları’ndan Cahit Sıtkı’nın Ziya’ya Mektuplar adında basılmış bir kitabı var. O kitabı da okumayı çok istiyorum.

Kitapta yazım yanlışı ve baskı hatası vardı. Umarım kitabın ikinci baskısında bu sorunlar halledilir.

Kitabın etiket fiyatı 20 lira ama ben indirimle 5 liraya aldım. Siz de Bkm başta olmak üzere kitap sitelerinde fiyat araştırması yaparsanız bu fiyata bulabilirsiniz.

Sonuç olarak şair ve şiirleri hakkında kısaca bilgi sahibi olmak ya da sevdiğiniz şairle hasret gidermek için bu kitabı okuyabilirsiniz.

Siz bu kitabı okudunuz mu? Okumak ister misiniz? Cahit Sıtkı Tarancı’nın şiirlerini sever misiniz? En çok hangi şiirini seversiniz? En çok hangi yazarın hayatını okumak isterdiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “Bir akşam ilk olarak ağladım,

Bekâr odamın penceresinde.

Hani ev bark? Hani çoluk çocuk?

Ne geçti elime bu hayatın

Meyhanesinde, kerhanesinde?

Yatağım her gece böyle soğuk

Saadet bu ömrün neresinde?” Cahit Sıtkı Tarancı

2. “Al getir ilk sevgiliyi Beşiktaş’tan

Yaşamak istiyorum gençliğimi yeni baştan.” Cahit Sıtkı Tarancı

3. “Hiçbir şey istemiyorum felekten,

Bir daha seninle beraber olsam.” Cahit Sıtkı Tarancı

4. “Korkarım felekte bir gün

Bir bayram yemeğinde

Anam, babam gibi kardeşlerim de

En güzel dalgınlığında ömrün

Beni gurbette sanıp

Keşke gelseydi bu bayram

Diyecekler

Ve birdenbire yürekler,

Aynı acıyla yanıp

Hepsinin gözleri yaşaracak

Öldüğümü hatırlayarak.” Cahit Sıtkı Tarancı

5. “Ne belli yerim var ne de sevdiğim biri

Sürünüp gidiyorum.” Cahit Sıtkı Tarancı

6. “Babam kırdı beni ilk önce babam

Dosttan gördüm, kahrın daniskasını

Nankör çıktı iyilik ettiğim adam

Sevdiğim kız da savdı sırasını.” Cahit Sıtkı Tarancı

7. Orhan Veli’nin şiirlerini çok severdi. Nitekim yatalak olduğu günlerde kendisini ziyaret eden dostlarına hep Orhan Veli’den şiirler okuturdu. Bir şiirinde Cahit Sıtkı, rakı kadehini tutarken ellerinin titremesinden yakınarak şöyle der:

“Bu el titremesi kadeh tutarken,

Bu yaşta nasıl koyuyor insana,

Orhan gibi vaktinde gitmek varken,

Değer mi oyalanmana…”

8. “Kapımı çalıp durma ölüm,

Açmam;

Ben ölecek adam değilim.” Cahit Sıtkı Tarancı

9. “Ve öylesine kalabalık ki yalnızlığımız

Ne yana dönsek kendimize çarpıyoruz.” Cahit Sıtkı Tarancı

10. “Olur biter, geçer gider. Ama canımı yaka yaka yutkunduğum şeyler var. Olup bitmeyen, geçip gitmeyen.” Cahit Sıtkı Tarancı

11. “Neden sonra farkına varıyorsun, etrafındaki korkunç ıssızlığın, yar olsun dost olsun ne arıyorsun, adresi belli mi vefasızlığın” Cahit Sıtkı Tarancı

12. “Sesin öyle güzel ki

Duymak isterdim öldükten sonra bile” Cahit Sıtkı Tarancı

13. “Hayata beraber başladığımız

Dostlarla da yollar ayrıldı bir bir

Gittikçe artıyor yalnızlığımız.” Cahit Sıtkı Tarancı

14. “Âlemde gündüz gönlüme işkencedir;

Bence bayram ufukta gün bitincedir.” Cahit Sıtkı Tarancı

10 yorum:

  1. “Al getir ilk sevgiliyi Beşiktaş’tan
    Yaşamak istiyorum gençliğimi yeni baştan.” bu şiiri çok seviyorum. Beşiktaş'ta yaşadığım öğrencilik yıllarım aklıma geliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      Beşiktaş'ı gezmiştim. Çok beğenmiştim oraları. Orada öğrencilik dönemini geçirdiğin için şanslısın.

      Sil
  2. Acaba hayatı çok sevdiği için mi ölümden korkuyor yoksa ölümden korktuğu için mi hayatı seviyor?
    Ne kadar derin bir söz ya cok etkilendim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. SevKoz,
      ikisi de olabilir ve ne olduğunu bilme şansımız yok. Üniversitede bu konuyu işleyeli on beş yıl oldu ama daha unutmadım.

      Sil
  3. https://filkitaplik.blogspot.com/ BURAYA DA BİR BAKIŞ

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vakit bulduğum zaman uğrarım. Teşekkürler :-)

      Sil
  4. 9. ve 11. alıntıya bayıldım, çok güzel. Çok güzel bir yazı olmuş yine, emeğine sağlık:))))

    YanıtlaSil
  5. Alıntılar çok etkileyici Şule’cim okumak isterim eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      Cahit Sıtkı'nın şiirlerini ayrı severim. Hayatını okumak da keyifliydi benim için.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...