29 Kasım 2022 Salı

Fakir Baykurt-Köy Enstitülü Delikanlı (BCP KASIM)

Fakir Baykurt-Köy Enstitülü Delikanlı (BCP KASIM)

Fakir Baykurt, Köy Enstitülü Delikanlı, Literatür Yayınları, 422 Sayfa, 3. Basım, 2019.

Herkese merhaba. Blogları Canlandırma Projesi’nin kasım ayı teması “Öğretmen-Okul” idi. Ben bu ay için Fakir Baykurt’un Köy Enstitülü Delikanlı kitabını seçtim.

Fakir Baykurt hayat hikâyesini sekiz ciltlik bir seride anlatmış. Köy Enstitülü Delikanlı serinin ikinci kitabı. (İlk kitap Özüm Çocuktur’un yorumu burada) Yazarın 1943-1948 yılları arasında Gönen Köy Enstitüsünde geçen yıllarını anlatıyor kitap.

Köy Enstitülerinin ne kadar önemli olduğunu ve kapatılmalarının halkın eğitimi açısından ne kadar kötü sonuçlar doğurduğunu biliyoruz. Yazar, köy enstitülerinin ilk öğrencilerinden olduğu için o süreci ilk elden anlatmış. Öğretmenlerin ve öğrencilerin emeğiyle, alın teriyle, aylarca çalışmasıyla ilmek ilmek işlenen ve bugünün üniversite düzeyinde işleyen enstitüler sırf halkın bilinçlenmesini istemeyen kişilerin çıkardığı dedikodular yüzünden yıpratılmış. Köylülerin o dönem Köy Enstitüleri için neler dediğini yazar tek tek yazmış:

“Hasanoğlu öğrencilerinde komünist kitaplar yakalanmış.”

“Düziçi’nde ay yıldızlı bayrağı şarampole atmışlar.”

“Hem duydunuz mu? Hasanoğlan’ın havadan görünüşü aynı Orak Çekiç’e benziyor! Bunlar Türkiye’yi komünist yapıp Ruslara teslim etme planı değil de ne?”

“Çifteler’de öğrenci helalarına Orak Çekiç çizilmiş.”

“Savaştepe’de kızlar çocuk düşüre düşüre helalar tıkanmış.”

“Kardaşım! Hasanoğlan’a bir heykel yapmış bunlar; adam tohum atıyor. Ne tohumu biliyon mu? Komünistlik tohumu! Demiyor açıkça ama anlayan anlasın! Orada bir bağevi var. Müdür, öğretmen, öğrenci kafaları çekip sırayla kızların üstünden geçiyor. Öğretmen öğrencilere, öyle değil böyle yapcanız diye teknik öğretiyor. Enstitülere kız veren kavatlarda akıl yoğumuş! Böyle domuzluk planları olmasa mis gibi şehirler dururken gidip ıssız yerlere mi kurar enstitüleri? Amacı okul değil genelev açmakmış.”

Bu seride sadece Fakir Baykurt’un hayatını, çocukluktan gençliğe geçişini değil Türkiye’nin tarihini okuyor gibi hissediyorum. Lütfen siz de bu kitapları okuyun. Bugünü anlamak için geçmişte yazılan kitapları okumak çok önemli.

Siz bu kitabı okudunuz mu? Beğendiniz mi? Okumak ister misiniz? Fakir Baykurt’un bir kitabını okudunuz mu hiç? En sevdiğiniz Fakir Baykurt kitabı hangisi? Otobiyografi/biyografi türünde okuma yapmak hoşunuza gider mi? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Yavaş yavaş acele et.

2. “Ölümün yaşlı kuşaklara attığı tırpan, insanlığın ilerleme yoluna konulmuş büyük engellerden biridir.” Köy Enstitüsünde ortaokul öğrencilerine sorulan kompozisyon konusu.

3. Ah, kitaplar parasız olsa! Ya da herkesin kitap alacak parası olsa! Yoksulluk en kötü kıyım insanlara. Evet, kıyım, zulüm.

4. Köylü kısmı az ekmekle doyar mı? Ekmeği çok yerdik. Uygar toplumların az ekmek yediği görüşü yaygın değil o zaman.

5. Kötüdür devlet yönetiminde ödün yöntemi. Hele nerede duracağını bilmeyenler elinde.

6. Yazdığından çok oku. Yüz oku, on yaz, bir yayımla.

7. Ancak iyi öğretmenler öğrencisinden öğrenmeye açıktır. Öğrenme isteği olmayana bir şey öğretmenin ne kadar zor olduğunu bilmiyorsun henüz.

8. Kitapları okurken bin, iki bin yıl önce yaşamış yazarlarla binlerce kilometre uzaktaki şairlerle arkadaşlık ediyorum. Kitaplar anıtlardan, yazıtlardan üstün, dört yanı sımsıkı örtülü gömütlerden üstün. Sapasağlam köşklerden, mermer saraylardan, taş sütunlardan üstün. Kitapları en değerli servetim olarak saklıyorum.

9. Tilki, tilkiliğini bildirene kadar kürk elden gider.

10. Her zaman hazırım! Madem yaşıyorum, tatlılar gibi acılara da kolaylıkalr gibi zorluklara da başarılar gibi başarısızlıklara da hazırım.

11. Beylerden bir milletvekili “Ben üçü beşi bilmem!” dedi bir gün. “Bindiğim eşek benden akıllı olmayacak. Olursa düşürür. Okuyan köylü zaptolmaz!”

12. Anama sıkı sıkı söyledim: “Kitaplarımı kimseye verme, gitti mi gelmiyor!” Başkasına hiç mi vermeyeceğim? İnsanın iyi bir kitabı katı bir bencillikle yalnız kendine saklaması doğru mu? Veririm ama okuyup bitirdi mi geri getirmeli. Kıvırıp bükmeden okumalı. Benden kitap alan insanın kitaba sevgisi olmalı. Para verip kendi de kitap almalı. Başkasından geçinen asalakları sevmiyorum. Benden yoksul insan var mı Türkiye’de? Ben bile üç beş kitap alabildiğime göre başkası neden alamasın?

13. Enstitüde anamı, kardeşlerimi özlediğim gibi kitaplarımı da özlüyorum. En iyi dostlarım onlar. Uzun ayrılıktan sonra köylülerimde, akrabalarımla nasıl görüşüyorsam kitaplarımla da koklaşmak istiyorum.

14. “İyi öğretmen olmanın ilk koşulu iyi okumaktır. Hem klasikleri hem belli başlı yazarlarını iyi okumak gerekir. Yalnızca meslek kitaplarını okumak yetmez, yazınsal yapıtları da okumak gerekir.” Hikmet Dizdaroğlu

15. Hakkı Tonguç Talim Terbiye Kurulu üyeliğinden bir lisenin mi ortaokulun mu resim öğretmenliğine atandı. Hasan Ali Yücel partisinde yalnız bırakıldı. Ulus gazetesi yazılarına yer vermez oldu. Nazım Hikmet hâlâ Bursa Cezaevi’nde. Hasan İzzettin Dinamo Muğla’da. Abidin Dino Mecitözü’nde sürgün. A. Kadir, Kemal Tahir cezaevinde, Sabahattin Ali tutuklu, Aziz Nesin “Nereye Gidiyoruz?” broşüründen ötürü mahkemede.

16. “Kül olayım Kerem gibi yana yana

Ben yanmasam, sen yanmasan, biz yanmasak nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa?” Nazım Hikmet

Fakir Baykurt-Köy Enstitülü Delikanlı (BCP KASIM)
Yazarın sekiz ciltlik otobiyografi serisi

23 yorum:

  1. BCP teması için harika bir seçim olmuş. Sadece Fakir Baykurt'a değil döneme de ışık tuttuğu ve çok önemli şeyleri anlattığı belli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure,
      ben çok severek okudum. Okuyalı birkaç ay oldu ama temaya uyunca bu ay yazmak istedim. Hem daha çok kişiye ulaşır belki :-)

      Sil
  2. Insan tekinin zaman ve mekan ile ilişkisini toplum önderleri özelinde yaşanmış örneklerle bize gösteren otobiyografi ya da biyografi türü kitapları daha çok okumamız gerekir aslında. Özellikle son dönemlerde polüler olan mikro tarih çalışmaları için de çok değerli kaynaklar bunlar. Iyi okumalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deniz,
      benim en sevdiğim türlerden bunlar. Ben elimden geldiğince çok okuyorum. Hatta keşke daha çok bu türlerde eser verilseymiş diyorum :-)

      Sil
  3. Bloglarda beğendiğim, keyifle okuduğum her yazıya yorum yazamasam da çoğu zaman "Okuma listesi" ne göz atıyorum, istediğim hızda olamasam da yetişmeye çalışıyorum.
    Fakir Baykurt'un adını görünce gözlerim ışıldadı. "Blogları Canlandırma Projesi" başladığından beri katılmak istediğim bir proje. Ancak katılamadım. Bu zamandan sonra olur mu bilmiyorum.
    Köy Enstitülerini hep hayranlıkla okumuş, izlemişimdir. Eşim Aksu Öğretmen Okulu mezunu. Köy Enstitüleri kapandıktan hemen sonra sınavla girmişler. Aynı sistem uygulanmış. Köy çocukları dünyaya açılan bir pencereden yetişmişler. Sonra Gazi Eğitim Pedagoji Bölümünü bitirmiş, Eğitim Müfettişi olmuş. O yoksulluk yıllarında köy çocukları için harika bir kendini kurtarma yolu.
    Kitap seçiminiz, alıntılarınız çok isabetli. Eğitiyor, bilgilendiriyor, düşündürüyor.
    Emeğinize, yüreğinize sağlık.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makbule Abalı,
      Güzel yorumunuz için teşekkür ederim.

      Fakir Baykurt da köy enstitüsünden sonra Gazi Eğitim Fakültesine girmiş. Şu an o kısımları okuyorum.

      Blogları Canlandırma Projesi seneye de devam edecek mi bilmiyorum. Umarım eder. O zaman bize katılabilirsiniz. Her ay yazma zorunluluğu yok. Uygun olduğunuz anlarda yazarsınız.

      Sil
  4. daha önce de okumuştun evet iyi seçim olmuş, okurum bunu, saol :) bu ay en hızlı sensin yanii bcp de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      aylar önce okumuştum bu kitabı. Kategoriye uyunca hemen yazıp paylaşayım dedim yoksa birkaç ay geç yazıyorum. Ortam yok :-)

      Sil
  5. Bu seriden hiç haberim yoktu ama çok merak ettim şimdi yorumunu okuyunca. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurix,
      ben çok sevdim Okurix. Yazar anılarını hem çok detaylı hem çok güzel anlatmış. Gerçekten o çocuğun hayatı ve yaşanılan dönem gözünün önünden geçiyor. Bu seriyi okuduğum her an keşke her yazar hayatını bu şekilde kendisi yazsaymış diye düşündüm. Maalesef edebiyatımızda otobiyografi, anı gibi türlerde çok fazla üretim olmamış.

      Sil
  6. bir komünistten halkı bilinçlendirmeye zaman yok artık yok gibi bir söz okumuştum ne kadar haklıymış

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ozan,
      halkın bilinçlendirilebileceğini, değişeceğini düşünmüyorum ben. Eskiden imkanlar yoktu, halk cahil bırakıldı denirdi. Şimdi herkesin elinin altında sınırsız bilgi kaynağı var, halkımız gene cahil. Bu yapı meselesi bence.

      Sil
  7. İlkay,
    o zaman keyifli okumalar canım. Umarım sen de benim kadar seversin.

    YanıtlaSil
  8. Fakir Baykurt seninle tanıdığım bir yazar okumayı da çok istiyorum fakat kitapları da hiç indirime girmiyor yahu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim,
      doğrudur canım. Zaten çok ucuz değil kitapları. Bir de kitap sitelerinde fazla indirim yapmıyorlar. Literatür'ün kendi sitesine bakabilirsin. Ben iki sene önce kasım ayında oradan yapmıştım alışverişimi. %45-%55 oranında indirim yapmışlardı o zaman.

      Sil
  9. Kalemini sevdiğim Türk yazarlarından biridir kendisi. Köy Enstitüleri de okumaktan keyif aldığım konulardan. paylaşımınıza teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. EMİNE ÖZTÜRK,
      o zaman bu kitap tam sizlik :-)

      Sil
  10. Okumak istiyorum ama okurken içim acır mı diye de elim varmıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      insan üzülüyor Handan ama çok yoğun dram da yok. Sadece için acıyor.

      Sil
  11. Köy enstitülerinin karalanması çok çirkin, üzüldüm okurken.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      ben de. Kötü niyetli insanlar dedikoduda sınır tanımıyor.

      Sil
  12. Gerçekten temamıza çok uygun bir eser olmuş, ben de yazarı okumak istiyordum ama bir türlü denk gelmedi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Özdemir,
      çok başarılı bir kalem ama yayınevinden dolayı fazla reklamı yapılmıyor. Üç büyük yayınevinden birinde olsaydı en çok okunan yazarlardan biri olurdu şüphesiz.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...