19 Kasım 2019 Salı

Ali Mümtaz Arolat-Bir Gemi Yelken Açtı

Sule uzundere blog kitap yorumları
Bir Gemi Yelken Açtı, Dünya Yayınları, 152 Sayfa, 1.Baskı, 2017.

Bu kitabı geçen sene Öğretmenler Günü'nde bir öğrencim hediye etmişti. Beni sürekli elimde bir kitapla gören öğrencilerim sağ olsunlar böyle özel günlerde bana kitap hediye ederler. Şairin ismini daha önce duymadığım için yerel bir şair olduğunu, kendi imkânlarıyla kitap çıkardığını, kitabının bir şekilde öğrencimin eline geçtiğini ve bana hediye ettiğini düşünmüştüm. Çok yanılmışım.

Ali Mümtaz Arolat, 1897-1967 yıları arasında yaşamış, Türkiye’nin ilk sembolist şairlerinden sayılan, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Beş Şehir kitabında övgüyle söz ettiği bir şairmiş. Şiir türünü pek sevmediğim için şairler konusunda da zayıfım. Öğrencim sayesinde bir şair keşfettiğim için çok mutlu oldum. Kitabı kısa sürede, zorlanmadan okudum.

Kitabın sayfa kalitesi çok iyiydi. Sayfanın beyazlığını da sevdim ama basımından dolayı kitabı çok dikkatli okumak gerekiyordu çünkü kitap tam olarak açılmıyordu. Açsanız belli yırtılacak. Bu yüzden hep sayfaları biraz aralayarak okudum, bu da okuma zevkimi düşürdü. Keşke daha kaliteli bir basım yapılsaymış.

Şiir kitaplarını iyi kötü demek bana pek doğru gelmiyor. Ben size hoşuma giden birkaç ifadeyi alıntı olarak yazıyorum. Bakın bakalım size hitap ediyor mu?

Siz Ali Mümtaz Arolat adını duydunuz mu? Kitabını okudunuz mu? Okumak ister misiniz? Şiir sever misiniz? En sevdiğiniz şiirler nedir, şairler kimlerdir? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

Dipnot: Şair, şarkıcı Metin Arolat’ın dedesiymiş.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Taşarken gönlümden hırçın bir varlık
Diyorlar: Sonumuz hep ihtiyarlık!
Ben beli bükülmüş gezmek istemem.
Beni genç yaşımda alsın mezarlık.

2. Kalbinde bin hicrân
Bin hasret, bin gam
Gün battığı zaman
Ağla her akşam

3. Haykırmak istiyorum… Haykırmak istedikçe
Odam ızdırâbıma kahkahayla gülüyor
Sevda zincirlerini ben kırmak istedikçe
Zincirler benliğime daha çok gömülüyor

4. Yolcu, emin ol ki, en güzel şiir,
Elbet, bu söylenen sözler değildir,
Tabiatı seyret şiir istersen!

5. Ölmek zor, yaşamak, o da pek iğrenç!

6. Yolcu
-Çoban, söyle, neden soldu yapraklar?
Çoban
-Her yaprak gönlünde bir hasret saklar.
Yolcu
-Çoban, neden böyle saçın kırlaştı?
Çoban
-Yolcu, çünkü derdim başımdan aştı.

7. Yaşamaktan usandım, ölmekten korkuyorum;
Benliğim bana zincir, hayatım bana zindan.
Yazık bir gün ölürsem bu can sıkıntısından.

8. Herkes kendi derdinde, ey kalp, şikâyeti kes.

9. Bu akşam da gönlümde sezilmez bir matem var.
Zaten dünyada matemden başka nem var?

23 yorum:

  1. Ne güzel öğrenciler öyle :)) Kalitesiz basımları sevmiyorum, keşke yayınevleri daha özenli olsalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak,
      keşke. Okurken kitap elimde kalacak diye korka korka okumak hiç konforlu değildi.

      Sil
  2. şiir severim şuleciğim ama her şairi sevmem, Bir Orhan Veli aşığıyım mesela, Nazım Hikmet sevdalısı, yenilerden Birhan Keskin'e tutkun, öyle işte :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      ben de Orhan Veli'ye bayılırım. Cahit Sıtkı ve Özdemir Asaf'a da boş değilim :-) Birhan Keskin hakkında bir bilgim yok. Denk gelirsem şiirlerine bir bakayım.

      Sil
  3. Ben de adını ilk kez duydum. Alıntılarını beğendim. :)

    YanıtlaSil
  4. Beni en çok sevindiren hediye kitaplardır. Öğrenciniz ne güzel düşünmüş.
    Şair hakkında hiç bir bilgiye sahip değildim. Bu defa, teşekkür öğrencinize gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. KİTAPLARA KAÇANLAR,
      beni de en sevindiren hediyelerin başında kitaplar gelir. Neyse ki çevremde bana kitap hediye eden sevdiğim insanlar var. Şair birçok kişi tarafından bilinmiyormuş. Hepimiz onu tanımış olduk :-)

      Sil
  5. şiir çok severim ama oturup da şiir kitabı okuyamıyorum. bu özelliğimi kırmam gerek. harika şiirler varmış kitapta :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı Diyarlar,
      şiir kitaplarını roman okur gibi okumamak lazım. Günde en fazla on sayfa okuyacaksın. Onu da ben yapamıyorum. Kitabı elime alınca ilerlemek istiyorum. Öyle olunca bir süre sonra kitaptan sıkılıyorum.

      Sil
  6. Şiir konusunda ben de hiç iyi değilim Şule..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oytunla hayat,
      şiir sevmeyen kadınlar da var, mesela biz :-)

      Sil
  7. Benim de şiirle pek aram yoktur :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Özdemir
      sanırım şiiri seven çok seviyor ama sevmeyen de azımsanmayacak kadar çok kişi var.

      Sil
  8. Öncelikle öğretmenler gününüz kutlu olsun öğretmenim. Ben de daha önce duymamıştım şairi, bir kaç şiirini okumak için araştıracağım şairi. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyaz Yakalı,
      çok teşekkür ederim. Bakalım siz sevecek misiniz şairin tarzını?

      Sil
  9. Ben de sizin gibi şiire pek meraklı değilim ama orta okul, lise yıllarında şiire merakım ve yakınlığım vardı. Şairi maalesef duymadım. Dizelerden anladığım kadarıyla biraz karamsar ve şiirlerine hüzün hakim. Bu vesile ile şairimizin ruhu şad olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. RABİA SERTELİ,
      amin. Şairlerin geneli dediğiniz gibi karamsar oluyor. Sanırım o ruh halinde daha anlamlı ve güzel eserler çıkarabiliyorlar.

      Sil
  10. şairi ben de yeni duydum çok üzücü ama.. iyi ki okumuşsun Şule'cim keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      teşekkürler Eren. Ben de iyi ki okumuşum diyorum :-)

      Sil
  11. Şiir sevenler birbirine iki satır armağan etsin:)

    YanıtlaSil
  12. İlkay Özgür,
    öğrencilerimin bana kitap hediye etmesini seviyorum. İçlerinde böyle güzel kitaplar çıkınca mutluluğum bir kat daha artıyor :-)

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...