14 Mart 2020 Cumartesi

Cahit Sıtkı Tarancı-Otuz Beş Yaş (#kom2020)

Sule Uzundere blog

Cahit Sıtkı Tarancı hayatımın her döneminde karşıma çıkmış bir şair. Ortaokulda çok sevdiğim ve ondan etkilenerek Türkçe öğretmeni olduğum öğretmenim, bize şairin “Çocukluğum” şiirini ezberletmişti. Uzun bir süre ezbere bildiğim tek şiir o oldu. Bu yaşıma geldim, hâlâ hatırlarım. Hatta ben de öğrencilerime aynı şiiri ezberlettim.

Lisede ders kitabımızda “Desem ki” şiiri vardı. Bana göre şairin en iyi şiirlerinden biri. Çok güzel bir aşk şiiri. Sınıfımızdan bir çocuk, başka bir okulda okuyan kız arkadaşını “Bu şiiri sana yazdım.” diyerek tavlamıştı. Sınıfça çok gülmüştük.

Üniversitede birçok yazar ve şairin hayatını, eserlerini işledik ama aklımda en net kalanlardan biri Cahit Sıtkı. Hocamız Nazan Bekiroğlu şair için "Ölümden korkuyor." demişti. Sonra da şu cümleyi eklemişti: “Ölümden korktuğu için mi hayatı çok seviyor yoksa hayatı çok sevdiği için mi ölümden korkuyor bilmiyoruz.” Ölümden korkan şair maalesef, birçok iyi şair ve yazar gibi, aramızdan erken ayrılmış.

Cahit Sıtkı’nın en sevdiğim şair olan Orhan Veli’ye ithafen şiir yazması beni hem gülümsetti hem duygulandırdı. Tevfik Fikret için de yazılmış bir şiir vardı.

Kitapta en çok Geçerken, Neden Sonra, Desem ki, Memleket İsterim, Bereket Versin, Portre, Karasevda, Hepsinden Beter şiirlerini sevdim. Bu şiirleri isimlerine tıklayınca açılan sayfadan okuyabilirsiniz. Bazen bir şiirin içinde birkaç mısra hoşuma gitti. Onları da alıntılar başlığına yazdım.

Şiir kitapları hakkında yorum yapmak zor. Ben şiir sevmeyen biri olarak Cahit Sıtkı’yı ve şiirlerini sevdiğimi söylüyorum. Bu kitabı okursanız şairin bütün şiirlerini okumuş olacaksınız. İlgilenenlere okumalarını öneririm.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Ne belli bir yerim var ne de sevdiğim biri
Sürünüp gidiyorum.

2. Çok daha ferah olmalıdır,
Cinnet dedikleri o cennet,
Şu akıl zindanlarımızdan.

3. Bir define var, gitsem bulur muyum?
Öpüştüğümüz ağaçlar altında
Sevmek devam eden en güzel huyum
İnsan bir kere sever hayatında.

4. Âlemde gündüz gönlüme işkencedir
Bence bayram ufukta gün bitincedir.

5. Kim bana söyleyebilir,
Bulutlar mı geçiyor başımın üstünden,
Ben mi gidiyorum bulutlar altında?

6. Yaşamak istiyorum gençliğimi yeni baştan.

7 yorum:

  1. Sanırım şairin birçok şiirine aşinayım ben de, Desem Ki'yi severim. Yaş Otuz Beş'in bir kısmını ezbere biliyorum ben de, okumuştuk :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kağıt Salıncak,
      ders kitaplarının favori şairlerinden. Bizim ortaokul kitaplarında da Memleket İsterim var.

      Sil
  2. İlkay Özgür,
    benim okul hayatım boyunca en iyi ve en sevdiğim öğretmenlerim hep Türkçe ve edebiyat öğretmenlerim oldu. Onlar sayesinde bu derste başarılı olduğumu ve derse ilgi duyduğumu düşünüyorum. Öğretmen konusunda şanslıydım.

    YanıtlaSil
  3. Hiç okumadım desem, zaten şiir pek okumam. :) Ama sen de yeri ayrıysa merak ettim, okuyabilirim. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra Ercan,
      aslında şiiri ben de pek sevmem ama Orhan Veli, Özdemir Asaf ve Cahit Sıtkı sayesinde daha ılımlı bakmaya başladım diyebilirim. Sen de bu isimlerden biriyle başlayabilirsin.

      Sil
  4. Altıncı alıntıya baştan sona ve tüm kalbimle katılıyorum. Ben de isterdim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçimdeki yaz,
      sanırım herkes isterdi, şimdiki aklımızla gençliğimizde olmayı :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...