27 Kasım 2020 Cuma

Murat Menteş-Derde Deva Randevu 1

 

Murat Menteş-Derde Deva Randevu 1
Derde Deva Randevu, April Yayıncılık, 113 Sayfa, 1.Baskı, 2019

Bloğumu düzenli takip edenler Murat Menteş’in en sevdiğim yazarlardan biri olduğunu bilir. Yazardan ilk olarak Ruhi Mücerret’i okumuştum. O kitabı okurken aldığım zevk hâlâ aklımda. Yazarın kalemine hayran olmuştum ve daha kitabını bitirmeden bütün kitaplarını okumak istediğime karar vermiştim.

Benim yazarı bu kadar sevmem sizi yanıltmasın, yazarı hiç sevmeyenler de var. Hatta sevmeyenler arasında birkaç yakın arkadaşım da var. Benim bayıldığım Ruhi Mücerret’i okurken çok sıkıldığını ve kitabı bitiremeyip yarım bıraktığını söylemişti bir arkadaşım. Daha sonra birkaç kişiden daha yazarın kitabını yarım bıraktıklarını duydum. Kısacası Murat Menteş orta yollu, herkese hitap eden bir yazar değil. Ya çok sever hayranı olursunuz ya da çok sıkılır yarım bırakırsınız. Ben bir yazar hakkında karar verirken en az iki kitabının okunması gerektiğini düşünürüm ama bu genelleme Murat Menteş için geçerli değil. Yazarın o kadar özgün bir kalemi var ki bir kitabıyla bile onu tanıyabilirsiniz. Bu yüzden eğer sevmezseniz diğer kitaplarıyla zaman kaybetmeyin derim.

Yazardan okuduğum son kitap bir roman değil, röportaj şeklinde yazılmış bir çizgi-roman. Üstelik bunlar gerçek röportajlar da değil. Yazar, sevdiği isimlerle hayali röportajlar yapmış. Orhan Veli’den, Dostoyevski’ye Shakespeare’den Neşet Ertaş’a kadar birbirinden ünlü on bir isim. Bu isimlerin verdiği cevaplarda onların eserlerini ya da sözlerini kullandığı için hepsi hakkında az çok bilgi sahibi olabiliyorsunuz. Birbirinden farklı on bir ünlüyü gerçekten konuşmuşlar gibi göstermek yetenek işi. Ben kitabı severek okudum ve tabii ki birçok cümlenin altını çizdim.

Yazının başlığında “1” dememden anlayabileceğiniz gibi kitabın ikincisi de var. Konsept aynı, röportaj yapılan isimler değişiyor. O kitabını da okumak istiyorum.

Yazarın okuduğum dört kitabı, Derde Deva Randevu roman olmadığı için onu sıralamaya dâhil etmedim, benim için şu şekilde sıralanıyor: (Kitapların ismine tıklayarak kitapla ilgili yorumuma ulaşabilirsiniz)

Ruhi Mücerret > Korkma Ben Varım > Dublörün Dilemması > Antika Titanik

Siz Murat Menteş’i hiç okudunuz mu? En çok hangi kitabını seviyorsunuz? Okumayı düşünüyor musunuz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “Gerçekleşen arzular yok olur.” Farabi

2. “Cehennem paydos etmiş, bütün şeytanlar burada.” Shakespeare

3. “Fakat kim dayanmış ki zamanın kırbacına?

İftira ve gazaba, onur suikastına?

Hiçe sayılır emek, çöpü boylar şaheser

İnanç mıntıkasında zehirli yeller eser

Hak yerde sürünürken riyakârlık dört döner

Yüreğim dayanmıyor bu hazin manzaraya

Tüm eski dostlarımın, zulme kul olmasına” Shakespeare

4. “Ne yazık ki rast gitmez âşıkların işleri

Gerçek hayat bir yana, hikâyelerde bile” Shakespeare

5. “Seslendirilmez ise hakikatin soluğu

Kalbe dolar ve kırıp tuzla buz eder onu” Shakespeare

6. “Mülk ve şöhrete boş ver, sana kalır varlığın

Kendi elinle çiz ki sürsün bahtiyarlığın” Shakespeare

7. “Zenginler ruhsal hastalıklara, fakirler suça meyillidir.” Dostoyevski

8. “Hayatın anlamı hayattan değerlidir.” Dostoyevski

9. “Bir insanı kötülemek kolay, anlamak zordur.” Dostoyevski

10. “Kimsenin ekmeğini yeme, kendi ekmeğini kimseden esirgeme.” Hacı Bektaş-ı Veli

11. “Eğer bir insan hem çalışkan hem akıllı ise takdir et; çalışkan fakat akıllı değilse dikkat et; akıllı fakat tembelse ikaz et; hem akılsız hem tembelse terk et.” Hacı Bektaş-ı Veli

12. “Kimseden bir şey dilememeyi dilerim.” Hacı Bektaş-ı Veli

13. “Mazinle uğraşarak zaman kaybetme, şimdiyi heba etme.”  Hacı Bektaş-ı Veli

14. “Karakterimizi yaptıklarımızdan ziyade, yapmadıklarımız belirler.” Nietzsche

15. “Bir kimse güya ‘büyük’ bir davaya bağlandığında, onun aslında yetersiz, işe yaramaz biri olduğu fark edilmez.” Nietzsche

16. “Düşüncelerini değiştirmekten korkma. Fikir değiştirmek senin karakterini değiştirmez.” Nietzsche

17. “Düşüncelerimiz uğruna canımızı vermemeliyiz çünkü hiçbir zaman düşüncelerimizden emin olmamalıyız.” Nietzsche

18. “Seni özgürleştirmeye yöneltmeyen kimse, sana hiçbir şey öğretmiyordur.” Nietzsche

19. “Dikkat et: İnsan aşağı gördüğü kimseden değil, eşit ya da yüksek gördüğü kişiden nefret eder.” Nietzsche

20. “Nice dindar ahlaksızlar vardır ve ahlaklı dinsizler. Bu hakikati görmek lazım.” Hüseyin Rahmi Gürpınar

21. “Bir insan kimin ölmesi gerektiğini bildiğini düşünmeye başladığında katil olma yoluna girmiş demektir ve her katil, birinin kadim dostudur.” Agatha Christie

22. “Ben genellikle insanların kötü olduğunu düşünürüm ve maalesef pek az yanılırım.” Agatha Christie

23. “Dünya kötü şeyler yapan iyi insanlarla dolu. Hem ancak sevdiklerimiz hayatımızı cehenneme çevirebilir.” Agatha Christie

24. “Sizi hatırlayan son insan da öldüğünde gerçekten yalnız kalırsınız.” Agatha Christie

25. “Çoğu kimse düşünmekten kaçındığı için sürekli konuşuyor.” Agatha Christie

26. “Bir tavsiye ne kadar iyiyse o ölçüde kulak ardı edilir.” Agatha Christie

27. “Savaş milyonerlerin milyarder olabilmesi için beş parasızların birbirini öldürmesidir.” Kurt Vonnegut

28. “Asıl savaş her zaman erkeklerle kadınlar arasındadır ama erkekler kendi aralarında savaştıklarını sanırlar.” Kurt Vonnegut

29. “İnsanlar âşık olmayı, evlenmeyi ya da kahkahalarla gülecek güzel bir şeyler bulmayı nasıl beceriyor hiç anlamıyorum.” Kurt Vonnegut

30. “Yanlış bir yola sapıldıktan sonra geriye doğru atılan bir adım, doğru yöne atılmış bir adım demektir.” Kurt Vonnegut

31. “Bir insanı sevmek pekâlâ mümkündür, eğer onu çok iyi tanımıyorsanız.” Charles Bukowski

32. “Başkalarının benim hakkımda ne düşündüğünü önemsemeyerek ömrümü on yıl uzattım.” Charles Bukowski

33. “Yan yana yürümeyelim diye dar yapılmıştı kaldırımlar

Ve yan yana yürümeyelim diye dar kafalıydı insanlar

Ve bu yüzden düşünmeyi bırakıp sevmeyi denedik

Sarılırsak yanarız deyip aşkı hep uzaktan sevdik.” Charles Bukowski

34. “Hangi çiçek diğerini sarı açtı diye ayıplar?

Hangi kuş, farklı ötünce diğerine yasak koyar?

Derisinden, dilinden ötürü öldürülüyor insanlar

Ah insanlar! Her şeyi bulup kendini bulamayanlar.” Charles Bukowski

35. “Toplum, geri zekalıları hararetle savunan geri zekalılarla dolu. Dünya geri zekalıların cenneti. Ne var ki onlarla yaşamak zorundayız.” Charles Bukowski

36. “Nefret ettiğin insanla iyi geçinme çabasına siz medeniyet diyorsunuz, ben sahtekârlık diyorum. O yüzden pek anlaşamıyoruz.” Charles Bukowski

37. “Entelektüel, basit bir şeyi karmaşık söyleyebilen kişidir; sanatçı ise zor bir şeyi kolay.” Charles Bukowski

38. “Güvensiz kalplerimizi karaktersiz insanlara borçluyuz.” Charles Bukowski

39. “Kötü bir şey olduğunda unutmak için içiyordum; iyi bir şey olduğunda kutlamak için içiyordum; hiçbir şey olmazsa bir şeyler olsun diye içiyordum.” Charles Bukowski

40. “Aşk, gerçekliğin ilk ışıklarıyla dağılacak bir sistir.” Charles Bukowski

41. “Hayatta kimseyi değiştiremezsin ve kimse için değişmemelisin. Yorma kendini, bırak, hayatına eşlik etmek isteyen kişi seninle gelsin.” Charles Bukowski

42. “Size zamanını ayırmayan birine asla kendinizi harcatmayın.” Charles Bukowski

18 yorum:

  1. Murat Menteş'in Ruhi Mücerret kitabını okumaya başlamış, sevmiştim de ama sonra o dönem vize haftamda olduğumdam ve kütüphaneden aldığım için geri vermek durumunda kalmıştım. Onu eğer unutmazsam tekrar okumayı çok isterim.

    Derde Deva Randevu ise konsept olarak çok iyi düşünülmüş bir teknik bence. Haberim yoktu aslında. Bunun için teşekkür ederim. :) Okuma listeme alıyorum hemen!

    YanıtlaSil
  2. Ben de Derde Deva Randevu 2'yi okumuştum. İlk kitapta da özlü söz çokmuş, bir kısmını duymuştum önceden ama tekrar etmek iyi geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      ikincisini okuduğunu hatırlıyorum. Hatta yanlış hatırlamıyorsam yorum da yapmıştım. İstersen kitapları değişelim, ikimiz de okumadığımız kitaplara kavuşmuş oluruz :-)

      Sil
    2. Çok iyi fikir :) Adresini isinonur9@gmail.com a gönderebilir misin? :)

      Sil
    3. ışınonur,
      anlaştık :-)

      Sil
  3. Murat Menteş'i hiç okumadım ancak hep okumak istemişimdir. Bilmem bilir misiniz Kaan Boşnak'ın şeyhim beni ışınla diye bir şarkısı var, bu şarkının Murat Menteş'in şiiri olduğunu duyunca çok şaşırmıştım ve bundan sonra dedim ki tamam atlantisli bekletme de artık oku şu yazarı. Ancak okul yoğunluğundan bir türlü yine fırsat bulamadım :')) En kısa zamanda Ruhi Mücerret ile başlamak istiyorum serüvenime :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Atlantisli,
      bilmiyordum, ilk kez duydum. Hemen o şarkıyı dinlemeye koşuyorum. Teşekkürler :-)

      Sil
  4. Ruhi Mücerret'i okumuş çok sevmiştim hep derim bir gün okurum diğer kitaplarını diye ama o bir gün hala gelmedi :) Alıntılardan yazarı ve kitabı sevdiğin belli oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tozlu Hayaller Kütüphanesi,
      benim de öyle diğer kitaplarını okumak istediğim ama sıra gelmeyen yazarlarım var. Okumak istediğimiz kitap çok olunca istediğimiz yazarları okumak zaman alabiliyor :-)

      Sil
  5. Aa ben de bu kitabı merak ediyordum ama unutmuşum, not edeyim yeniden.

    YanıtlaSil
  6. Selam Şule Abla :D Yazarı duymuştum ama neler yazdığını çok incelememiştim. İlginç bir kitaba benziyor. Bu arada az önce bir mim oluşturdum, katılabilirsen sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belle'nin Kütüphanesi,
      Selam canım. Seni tekrar buralarda görmek ne güzel :-)

      Mim yazını gördüm. Katılmayı çok isterim. Bu hafta yazarım inşallah. Davet için teşekkürler :-)

      Sil
  7. "Ruhi Mücerret"i okumuştum, farklı bir kitaptı, aynı zamanda yorucuydu. Başka bir kitabını okumadım yazarın. Bir kez bir imza günü etkinliğine gitmiştim. Kısa konuşmamızda kafası farklı çalışan biri olduğunu anlamıştım. Herkes herkese hitap zorunda değil elbette. Sevenleri var, bence bu yeterli :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlu Anlar Koleksiyoncusu,
      kesinlikle yazarın kafası farklı çalışıyor. Ben çok sevdim ama dediğiniz gibi herkese hitap etmiyor. Siz, size hitap etmediğini fark etmişsiniz, başka kitabını denemenize gerek yok.

      Sil
    2. Bana hitap etmediğini söylemedim ki :) Bir kitabın yorucu olması, yazarın okura hitap etmediğini göstermez. Sadece kitabın yorucu olduğunu gösterir :)

      Sil
    3. Mutlu Anlar Koleksiyoncusu,
      doğrudur. Ben yanlış anlamışım :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...