22 Nisan 2022 Cuma

Mart Ayında Okuduklarım (2022)

Herkese merhaba. Mart ayında okuduğum altı kitabı kısaca yorumladım ve hoşuma giden cümleleri yazdım.

Mart Ayında Okuduklarım (2022)

Zülfü Livaneli, Rüzgârlar Hep Gençtir, Dex Yayınları, 208 Sayfa,  1. Baskı, 2019.

Zülfü Livaneli-Rüzgârlar Hep Gençtir

Bu kitabı Sevgili Tozlu Hayaller Kütüphanesi hediye etti. Livaneli’yi çok sevdiğim için benim de okuma listemdeydi. Eğer kitabı para verip alsaydım üzülürdüm çünkü arka kapaktaki şu yazıyı görmemişim: “Zülfü Livaneli, Sevdalım Hayat kitabında yer alan anılarını genç yürekler için bir kez daha kaleme aldı.” Ben yazarın Sevdalım Hayat kitabını zaten okudum ve burada yorumladım. O kitabı okuyanların Rüzgârlar Hep Gençtir’i okumasına gerek yok. Ben elimde olduğu için okudum.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Ortaokula giderken elime ne geçerse okuyordum ama beni en çok etkileyen yazarlar Hemingway, Jack London, John Steinbeck gibi Amerikan romancılarıydı.

2. Hayalleriniz, onları unutmazsanız mutlaka bir gün gerçekleşir.

3. Eğer Batı demokrasilerinde olduğu gibi ana sağ ve ana sol akım iki büyük nehir gibi aksaydı insanlar bugün olduğu gibi etnik ve dini bölünmelere uğramayacaklardı.

Çünkü o zamanlar (80’ler) sol ve sağ hareketlerin içinde Türk, Kürt, Ermeni, Rum herkes yer alıyor ve kimse birbirinden farklı olduğunu düşünmüyordu. Bu insanları büyük politik kimliklerinden ayırıp daha alt gruplara bölenler, sözüm ona Türkiye’nin birlik ve bütünlüğünü sağlamak için yola çıktıklarına inananlar oldu.

4. Sanatta ve yaşamda alçakgönüllülük kadar büyük bir erdem yok.

5. Dünyaya gelmek ve var olmak bir mucizedir ama insanların çoğu bunu düşünmez.

Dünyaya gelmiş olmalarını ve varoluşlarını çok doğal karşılar ve bunun sayılamayacak kadar çok parametrenin kesişmesiyle oluştuğunu akıllarına getirmezler.

Mart Ayında Okuduklarım (2022)
Samipaşazâde Sezai, Küçük Şeyler, Türkiye İş Bankası Yayınları, 74 Sayfa, 6. Baskı, 2019.

Samipaşazâde Sezai-Küçük Şeyler

Yazarın kısacık öykülerinin toplandığı kısacık bir kitap. Bir saatte bitirebilirsiniz. Günümüzden bakınca çok doyurucu değil ama yazıldığı dönem için başarılı ve yenilikçi. Özellikle aynı metnin Osmanlıca ve Türkçe yazıldığı sayfalar etkileyiciydi.

Kitabın kapağı çok güzel ve içerisindeki bir öyküyle de çok uyumlu.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Bu kibirli, vefasız, kendini bilme hayvanların (kediler) kadınlar elbette taraftarı olur! Zaten kedi, kadındır.

2. Ah kadınlar! Anlaşılmaz bir muamma… Bazen vahşet ve şiddeti zayıf okşayışlara, küçük iyiliklere tercih ederler.

3. Ah, ne alçak gönüllerimiz var! Nefrete neden olması gereken olayların sevgiyi öldürememesi ne acıdır.

Mart Ayında Okuduklarım (2022)

Yelda Cumalıoğlu, Aşk olsun, Destek Yayınları, 280 Sayfa, 1. Baskı, 2013.

Yelda Cumalıoğlu-Aşkolsun

On sayfa okudum ve bana yetti. Diğer sayfaları hızlıca, göz atarak okudum. Sevene saygı duyarım ama bana sorarsanız uzak durun.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Yaşlanmak doğanın kanunu, paslanmak ise insanın ayıbı.

Mart Ayında Okuduklarım (2022)
Prof. Dr. Osman Müftüoğlu, Hayatı Uzatmanın Sırları, Hayy Kitap, 301 Sayfa, 3. Baskı, 2013.

Prof. Dr. Osman Müftüoğlu-Hayatı Uzatmanın Sırları

Hayal kırıklığı. Hayy Kitap’ın sağlık konulu kitapları meşhurdur. Bu, içlerinde en zayıf ve yetersiz olanı olmuş. Bunu okuyacağınıza Karatay Diyeti, 30 Günde 10 Yıl ya da Taş Devri Diyeti kitaplarını öneririm. Onlardan daha çok şey öğrenebilirsiniz.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “20’li yaşlarımızda aşktan söz ederiz

30’larımızda çocuklarımızdan

40’larda sağlıktan

50’lerde hastalıktan

Oysa 20’lerden itibaren sağlıktan söz etmemiz gerek;

60’larda hâlâ aşktan dem vurabilmek için.” Can Dündar

2. İlişkilerinizi gözden geçirin ve yaşamınızdaki dağınıklığı azaltmanın bir yolunu bulun. Sosyal bağlarınızı güçlendirin, çoğalın, kalabalıklaşın. Mc. Arthur Başarılı Yaşlanma Çalışması, sosyal bağları güçlü olanların daha yalnız yaşam sürenlerden %20 daha uzun yaşadıklarını gösterdi.

3. Sizi sıkan, üzen, size yük olan, sizi paçalarınızdan aşağı doğru çeken, canınızı sıkan ilişkileri sürdürmeye çalışmayın.

4. “Ne zaman yaşlıyız?” sorusunun farklı pek çok cevabı var ama benim en çok hoşlandığım “Yapacak bir şeyiniz kalmadığı zaman!” cümlesiyle başlayanıdır. “Sağlıklı ve formda kalmak isteyen meşgul insanların yaşlanmak gibi kötü bir alışkanlığı edinecek zamanları pek yoktur.” diyen her kimse bence çok haklı.

Mart Ayında Okuduklarım (2022)

Garson O’toole, O Laf Hemingway’in Değil, Karakarga Yayınları, Çevirmen: Burcu Üyken, 371 Sayfa, 1. Baskı, 2018.

Garson O’toole-O Laf Hemingway’in Değil

Bu kitabı Sevgili Handan’ın bloğunda görmüştüm. Fuarda beş liraya bulunca hemen aldım. Yazar, internet sitesinde ünlü özdeyişlerin kökenlerinin izini sürüyormuş, onları bu kitapta toplamış. Hani şu uzun zamandır defalarca duyduğumuz ama aslında ilk olarak kimin söylediğini bilmediğimiz sözler. Aşağıda incelenen bazı sözleri yazdım. Çoğu size tanıdık gelecektir:

*Aptallar bile krizle baş edebilir, insanı asıl tüketen günlük yaşantının kendisidir.

*Arkamızda kalan ve önümüzde duran meseleler, içimizde bulunanlara göre küçük meselelerdir.

*Bir adama bir balık verirsen onu bir gün, balık tutmayı öğretirsen bir ömür boyu doyurursun.

*Birilerini seviyorsan serbest bırak. Geri dönerlerse senindir.

* Büyük güç, büyük sorumluluk gerektirir.

*Çok hızlıyımdır, yatak odamda ışığın düğmesine basarım, daha oda kararmadan yatağa girerim.

*Dans edenler, müziği duyamayanlarca deli gibi görünürler.

*Değişimin sırrı, enerjini eskiyle kavga etmeye değil, yeniyi inşa etmeye harcamaktır.

*Deha; %1 ilham, %99 terdir.

*Dünyayı atalarımızdan miras almadık, çocuklarımızdan ödünç aldık.

*Edepli kadınlar nadiren tarih yazar.

*Eğer bir adamın nasıl bir adam olduğunu bilmek istiyorsan altlarına nasıl davrandığına bak.

*Eğer sahip olduğun tek alet çekiçse her sorun sana çivi gibi görünür.

*Eğlenerek harcadığın zaman, harcanmış değildir.

*Hayat; sen başka planlar yaparken başına gelenlerdir.

*Hayat, varılacak bir nokta değil yolculuğun kendisidir.

*Her büyük servetin arkasında bir suç vardır.

*İnsanların senin hakkındaki düşüncelerini, seni ne kadar az düşündüklerini anlayınca daha az umursayacaksın.

*İyi sanatçılar kopyalar, büyük sanatçılar çalar.

*Kimse sizi, sizin izniniz olmadan değersiz hissettiremez.

*Korkunç bir şekilde görüldü ki teknolojimiz, insanlığımızı geçti.

*Mesele; bana kimin müsaade edeceği değil, beni kimin durduracağıdır.

*Muhteşem icat ama bunu kim kullanmak ister ki?

*Nazik ol; tanıştığın herkes zor bir mücadelenin içinde.

*Para; aşkı satın alamaz ama pazarlık gücünü artırır.

*Satılık bebek ayakkabıları: Hiç giyilmedi.

*Sessiz kalıp aptal sayılmak, konuşup tüm şüpheleri yok etmekten iyidir.

*Sevdiğin bir iş seç, böylece hayatın boyunca bir gün bile çalışmak zorunda kalmazsın.

*Şeytanın zaferi için gereken tek şey, iyi insanların hiçbir şey yapmamasıdır.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “Başarının %80’i piyasa yapmaktan geçer.” Woody Allen

Mart Ayında Okuduklarım (2022)

Robert Schnakenberg, Büyük Yazarların Gizli Hayatları, Domingo Yayınları, Çevirmen: Duygu Akın, İllüstrasyonlar: Mario, Zucca, 304 Sayfa, 5. Baskı, 2021.

Robert Schnakenberg-Büyük Yazarların Gizli Hayatları

Bu kitabın ayrıntılı yorumunu burada yazmıştım. Tıklayarak okuyabilirsiniz.

Bu kitaplar arasında okuduklarınız var mı? Okumak istedikleriniz? Merak ettikleriniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

22 yorum:

  1. Diğer kitaplar çok ilgimi çekmedi ama Büyük Yazarların Gizli Hayatları kitabını merak ediyorum, birazdan yorumunu da okuyacağım:))) Emeğine sağlık:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      edebiyatla ve yazarların hayatlarıyla ilgilenen herkesin okumaktan zevk alacağı bir kitap bence. Sen de bir şans vermelisin.

      Sil
  2. Harika öneriler harika alıntılar çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Babaannemintakvimciği,
      güzel yorumun için ben teşekkür ederim :-)

      Sil
  3. Bu kitapların hiçbirini okumadım. Ablam bana Zülfü Livaneli'nin bir kitabını hediye etmişti "Kardeşimin Hikayesi" o zaman onu daha çok istediğim bir kitapla değiştirmiştim. Ama görüyorum ki kalemi iyi yazarın, okumak isterim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      Liveneli'yi severim ben. Neredeyse bütün kitaplarını okudum. roman olarak Leyla'nın Evi, Son Kuşlar, Kardeşimin Hikâyesi ve meşhur Serenad kitapları çok iyidir. Sevdalım Hayat hayatını anlatıyor, Edebiyat Mutluluktur da denemelerini. Onlar da güzel. En azından bir kitabını okumalısın. Sonrası için kararını verirsin.

      Sil
  4. Ben de bu ay senin çekilişten kazandığım kitabı okuyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tozlu hayaller kütüphanesi,
      öyle mi? Hangisini okuyorsun?

      Sil
    2. tozlu hayaller kütüphanesi,
      doğru ya. Goodreads'te görmüştüm. İyi okumalar :-)

      Sil
  5. Bu ay birkaç hayal kırıklığı olmuş ama olsun :) O Laf Hemingway'in Değil kitabı fikir olarak çok hoşuma gitti, sahiden de bu şekilde alakasız kişilere atfedilen sözlerle dolu internet. Zülfü Livaneli'nin kitabının ne olduğunu tam olarak anlayamadım ben, aynı kitabı bir de gençler için mi kaleme almış?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure,
      Sevdalım Hayat kalın bir kitap. Onun bazı bölümlerini almış kitabına. Baştan yazma var mı yok mu bilemiyorum ama aynı şeyleri anlatıyor. Sanırım kalın kitabı gençler okumaz diye daha ince ve resimlisini çıkarmışlar.

      Sil
  6. küçük şeyler tarzı kitapların hepsini alıp sırayla okuyorum, iş bankasının bu serisi ne güzel yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      bence de. Hepsini alıp okumak istiyorum. Hem kısa sürede bitmeleri de hoşuma gidiyor :-)

      Sil
  7. Bu ay çok rengarenk bir seçki olmuş. Rüzgarlar Hep Gençtir'i görüyordum sürekli ama almamıştım. Peki Sevdalım Hayat'ı mı yoksa Rüzgarlar Hep Gençtir'i mi önerirsin, ikisini de okumuş birisi olarak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man,
      Sevdalım Hayat'ı öneririm. Orada yazar bütün hayatını yazmış, Rüzgarlar Hep Gençtir'de kısıtlı bir döneminden bahsetmiş. Sevdalım Hayat'ı okuyarak yazarın hayatını daha iyi anlamış olursun.

      Sil
  8. Müftüoğlu'nun kitabını merak ettim Şule'cim eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      ben onu çok sevemedim Eren. Onun yerine Prof. Dr. Yavuz Yörükoğlu'ndan 30 Günde 10 Yıl'ı tavsiye ederim. İçinde çok kıymetli bilgiler var.

      Sil
  9. çok iyi gidiyorsun Şulecim, kutlarım, artarak devam etsin okumalarımız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      umarım canım. Nisanda az okumuştum ama bu hafta tempomu artırdım :-)

      Sil
  10. Zülfü Livaneli'nin Seranad'ını yeni bitirdim ama maalesef benim için hayal kırıklığıydı. Okumadığım kitapları için bir şey diyemem ama okuduğum kitap iyi bir yazar elinden çıkmış gibi değildi. Jack London ya da Hemingway'in Livaneli'de bıraktığı izlere pek rastlanmıyordu. Belki diğer kitapları farklıdır tabi bilemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Manxcat / KuyruksuzKedi,
      Jack London ya da Hemingway çok üst düzey yazarlar. Dünya çapında başarılı olmuş isimler. Livaneli'yi ben Türk yazarları çerçevesinde değerlendiriyor ve başarılı buluyorum. Son birkaç kitabı hariç. Son yıllarda performansı eski romanlarına göre bayağı düştü.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...