30 Ocak 2021 Cumartesi

Reşat Nuri Güntekin-Anadolu Notları 1-2 (#kom2020)

Sule Uzundere Blog

Reşat Nuri Güntekin, Anadolu Notları, İnkılap Yayınları, 287 Sayfa, 2019

Herkese merhaba. Ocak ayının sonunda geçen sene okuduğum kitaplardan birinin yorumuyla geldim.

Reşat Nuri Güntekin en sevdiğim yazarlardan biri. Romanlarını yıllarca severek okudum. Birkaç yıl önce Leyla İle Mecnun ve Tanrı Misafiri gibi kitaplarıyla onun öykücü yönünü tanıdım ve öykülerini de çok sevdim. Anadolu Notları kitabı ise yazarın denemelerinden oluşuyor. Yazar, bu türde de çok başarılı.

Reşat Nuri müfettişlik görevinde bulunduğu yıllarda Anadolu’yu baştan sona gezmiş ve bu sürede ilginç bulduğu, etkilendiği, aklında yer eden olayları ve kişileri not almış. Sonra bunları kitap yapma fikri gelmiş aklına. Belli başlıklar altında notlarını toplamış. Olaylar kronolojik sırayla değil ve olayların geçtiği yerler genellikle yazılmamış. Sadece konu bütünlüğü esas alınmış.

Biliyorsunuz yazarın kitaplarını İnkılap Yayınevi basıyor. İnkılap Yayınevi’ni ve kitaplarını seviyorum ama işlerini daha iyi yapmaları gerektiğini düşünüyorum. Kitapta o kadar çok yazım hatası vardı ki gözlerime inanamadım. Bunu popüler kitaplar basan basit yayınevleri yapsa çok umursamam ama İnkılap Yayınevi kalitesindeki bir yayınevinden bu hataları beklemem. Yazarın kitabına hiç dokunulmamış, yazıldığı günkü gibi kalmış sanki. Tırnak işareti bile farklı. Bazı kelimelerin yazılışı günümüze göre farklı. Reşat Nuri’nin bazı kitaplarında, kitabın sonunda bir sözlük vardır. Günümüzde kullanılmayan kelimelerin Türkçe karşılıkları verilir. Bu kitapta o da yoktu. Yazarın kitaplarını şimdilik başka bir yayınevinden okumak mümkün değil ama internetten baktım 2026 yılında yazarın telif hakkı düşüyormuş. Bu, isteyen bütün yayınevlerinin Reşat Nuri Güntekin kitabı basabileceği anlamına geliyor. Yazarın bir kitabını Türkiye İş Bankası Yayınları ya da Can Yayınları’ndan okuma fikri beni heyecanlandırdı. Şu an elimde okunmamış birkaç kitabı var. Eğer onlarda da baskı kalitesizliği görürsem yayınevinden başka kitap almayacağım ve yazarın kitaplarının yeni baskılarını bekleyeceğim.  

Ben kitabı beğendim. Neredeyse yüz yıl önce yaşanan olayların bana bu kadar tanıdık gelmesine şaşırdım. İnsanlar, insanlarımız neredeyse hiç değişmemiş. Sadece bugünkü imkânlarımız, yaşam kalitemiz daha iyi, özümüz ise aynı.

Siz hiç Reşat Nuri Güntekin kitabı okudunuz mu? Yazarı sever misiniz? En sevdiğiniz kitabı hangisi? Okumak ister misiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

Yazardan okuduğum diğer kitapların yorumlarına, kitap isimlerini tıklayarak ulaşabilirsiniz:

Akşam Güneşi

Tanrı Misafiri

Leyla ile Mecnun

Harabelerin Çiçeği

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Hakiki bedbahtlar, hakiki fakirlere benzerler; sefaletlerini birdenbire açığa vurmaktan utanç duyarlar.

2. Ne yaparsınız, kitabı yazmak gibi satmak da biraz kafa işidir.

3. “Niye kitap okumuyorlar?” demek “Niye piyano çalmıyorlar?” demek gibi bir şeydir. Kafayı kitap okumaya alıştırmak, parmakları piyano çalmaya alıştırmaktan kolay değildir. Ona göre yetişmek, hazırlanmak lazım gelirdi. Okumak, bir kitaptan alınan elemanlarla kendine bir manevi dünya yapmak, onun içinde tek başına yaşayabilmek demektir. Bu, tâ çocukluktan başlamış, uzun itiyatlar ve egzersizler neticesidir.

4. Bir yerde birkaç kitapla yalnız kalmak beni herhangi bir cemiyetten daha fazla eğlendirir.

5. Hikâyeyi anlatan memur galiba Erzincan köylerinden birinde şiddetli bir yağmur sebebiyle bir köylünün kulübesine sığınmış. Adamcağız etrafına bakmış, ikram edecek bir şey bulamayınca:

-Efendi, kusura kalma. Kahvem yok. Sana bari biraz oynayıvereyim, demiş ve türkü söyleyerek oynamaya başlamış.

6. Alaturka müziğin ruh üzerinde üzücü, yıpratıcı bir tesiri olduğunu, insanda yaşamak zevki namına bir şey bırakmadığını söylerler. Ben, bunu birkaç gün bu odada kendime yaptığım tecrübelerde görüp anladım.

7. Bir an kendimi hatırlatmayı düşündüm. Fakat hatıralar gariptir; en umulmazları yaşar, en kuvvetli görünenleri olduğu gibi silinip gider. Çok kere müşterek hatıraları konuşmak için oturanlar, birinin hatırladığı ve hâlâ heyecanını duyduğu şeyi, ötekinin tamamıyla kaybettiğini, yalnız hatır için evet, evet demesine rağmen hiçbir şey hatırlayamadığını görerek hayal kırıklığına uğrarlar.

14 yorum:

  1. En sevdiğim Türk yazar sanırım Reşat Nuri Güntekin. Okumayı bile onun sayesinde sevdim diyebilirim. İlk olarak "Bir kadın düşmanı" eserini okumuştum. Kitaplığımda bulunmayan ama kısa zaman içinde edineceğim kitaplarını.

    Değerli yorumun için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cahil Okur,
      Bir Kadın Düşmanı'nı ben de çok sevmiştim. Elimde okumadığım birkaç kitabı var ama daha almadıklarım da var. Neyse ki yazarın bayağı kitabı var. Henüz okuyacak kitabım olduğu için mutluyum.

      Sil
  2. Ortaokul yıllarında okuduğum bir kitaptı. Tekrar görmek hoşuma gitti. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı,
      Güzel yorumunuz için ben teşekkür ederim. Ben yazarın kitaplarını ortaokulda hiç okumadım. Yetişkinlikte okumaya başladım. Hâlâ okuyorum.

      Sil
  3. acımak ve çalıkuşu favorim. başka kitaplarını okumadım galiba :( inkılap tan ben de beklemezdim en köklü yayınevlerinden yani hata yapmasınlar hala bi zahmet. zaman değişti çağa ayak uydurmaları lazım. bu kitabı da listeme ekleyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı Diyarlar,
      İkisi benim de favorilerim. Eğer okumadıysan Bir Kadın Düşmanı'nı da öneririm. O da çok güzeldi. Leyla ile Mecnun da öykü türünde çok güzel bir kitaptı. Yazardan okumadığım daha çok kitap olduğu için mutluyum.

      Sil
  4. Yakup Kadri'nin Ankara'sından izler taşıyan bir eser teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Medya Haberleri,
      Ankara'yı okumadım maalesef ama okumak isterim. Yakup Kadri'nin bütün kitaplarını okumayı planlıyorum.

      Sil
  5. Thanks you! Released post very spectacular!
    Teşekkürler! Oldukça harika görünüyor. Çok güzel yazı olmuş. Tek kelimeyle harika! Ne desem bilemedim. Yapay Zeka Mühendisliği adı altında ilk ve tek yapay zeka platformuyuz. Vay canına. Oldukça iyi.
    Türkiye Yapay Zeka
    Best Regards!

    YanıtlaSil
  6. Reşat Nuri Güntekin sevdiğim yazarlardan biridir. Seneler önce ilk okuduğum kitabı Dudaktan Kalbe'yi hiç unutamam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      Ben Dudaktan Kalbe'yi okuyalı on beş sene oldu. Maalesef hiçbir şey hatırlamıyorum. Bu yüzden tekrar okuyacağım.

      Sil
  7. Güzel bir yazı olmuş. Blog yazılarınızı da inceledim bu konuda çok iyisiniz. Lütfen bırakmayın. Kitaba gelince, kesinlikle okuyacağım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. Beni çok mutlu ettiniz. Bloğumu bırakmayı hiç düşünmüyorum. Elimden geldiğince yazacağım.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...