3 Mayıs 2021 Pazartesi

Eyüp Bulun-Reşat Nuri Güntekin

Eyüp Bulun-Reşat Nuri Güntekin
Eyüp Bulun, Reşat Nuri Güntekin, Siyah Beyaz Yayınları, 160 Sayfa, 1.Baskı, 2019 

Mart ayında “Bkm Kitap’tan İlk Kez Alışveriş Yaptım” başlıklı bir yazı yazmıştım bloğuma. Buradan okuyabilirsiniz. O alışverişte Siyah Beyaz Yayınları’ndan üç kitap almıştım. İlk kez duyduğum bu yayınevi, ünlü yazar ve şairlerin kısa biyografi kitaplarını çıkarmış. Ben de en sevdiğim üç ismin kitabını aldım. Eğer kitapları seversem diğer kitaplarını da alırım demiştim. Aldıklarımdan biri Reşat Nuri’nin kitabıydı.

Kitapta yazarın hayatı ve eserleri hakkında kısaca bilgi verilmiş. Daha sonra eserlerinden örnekler verilmiş. Hikâye, tiyatro, deneme, mektup vb. farklı türlerden alıntılar yapılmış. Çalıkuşu’ndan da bir bölüm yazılmış. Böylelikle yazarı daha önce okumayanlar yazarın üslubu hakkında bilgi sahibi olabilirler.

Reşat Nuri Güntekin romanlarıyla tanınıyor ama daha önce söylediğim ve bu kitapta hatırladığım üzere öyküleri de çok başarılı. Kitapta yazarın dört öyküsü vardı, hepsi birbirinden güzeldi. İnsana her duyguyu tattıran, bazen güldüren bazen duygulandıran öyküler. Okumayanlara Leyla ile Mecnun ve Tanrı Misafiri kitaplarını şiddetle öneriyorum.

Reşat Nuri, kitaplarından uyarlanan dizileri sağ olsun,  ismen en bilinen yazarlarımızdan biri ama bence yeteri kadar okunmuyor. Bunun en önemli sebepleri İnkılap Yayınevi’nin kitapları pahalıya satması ve yeteri kadar reklam yapmaması. Yazarın kitaplarının telifi 2026 yılında bitiyormuş. O zaman farklı yayınevleri de yazarın kitaplarını basabilecek. Özellikle Türkiye İş Bankası Yayınları, Türk Klasikleri serisinde basarsa herkes okur diye düşünüyorum.

Kitabın etiket fiyatı 20 lira ama ben indirimle 5 liraya aldım. Siz de Bkm başta olmak üzere kitap sitelerinde fiyat araştırması yaparsanız bu fiyata bulabilirsiniz.

Sonuç olarak yazar ve eserleri hakkında kısaca bilgi sahibi olmak ya da sevdiğiniz yazarla hasret gidermek için bu kitabı okuyabilirsiniz.

Siz bu kitabı okudunuz mu? Okumak ister misiniz? Reşat Nuri Güntekin’in eserlerini sever misiniz? En çok hangi yazarın hayatını okumak isterdiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Reşat Nuri, Fatih Vakıf Mektebi’nde öğretmenken ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi olan Nihat Sami Banarlı’nın Türkçe öğretmenliğini yapar.

2. Reşat Nuri, Darüfûnunda okurken ve öğretmenlik dönemlerinde “yazar yatağı” olarak nitelendirilen Kadıköy’de yaşar. Ahmet Haşim, Ömer Seyfettin, Yakup Kadri, Refik Halit, Selami İzzet, Haşim Nahit, Fahri Celal, Salih Zeki, Yahya Kemal, Mahmut Yesari, Nazım Hikmet ve Ali Mükerrem Kadıköy’de yaşarlar. Bir zamanlar Cenap Şahabettin de oturmak için burayı tercih etmiştir.

3. “Asıl hikâye zevkini ve hikâye yazma emelini Halit Ziya Bey’i (Uşaklıgil) okurken duydum. Bugün eser demeye layık bir şey vücuda getirebilirsem onu Halit Ziya Bey’e medyun olacağım.” Reşat Nuri Güntekin

4. “Cephede attan düşüp sakatlandığımda, sizin Çalıkuşu romanınızı okuyarak zaman geçirdim. Romanın sayfaları ilerledikçe çektiğim acıyı unuttum.” Mustafa Kemal Atatürk

5. Her meslekte anlaşamamazlık, rekabetler, çekememezlikler var. Bu muhakkak. Fakat bu, edebiyatta maalesef hiçbir meslekte kıyas kabul etmeyecek kadar fazladır. Birbirimizi okumuyoruz. Okusak bile okumamazlıktan geliyoruz. Aynı boyda insanlar olduğumuz halde birbirimize tepeden bakıyoruz. İnsan insandır. Bu, belki her memlekette, her yerde böyledir. Amma bizde dediğim gibi pek aşırı.

6. “Milletin her ferdi bir defa Avrupa seyahatine çıkmalıdır. Bir vatandaş oradaki kaldırımları görse mahz-ı hayırdır” Rıza Tevfik

7. En sevdiği şair Ahmet Haşim’dir. Onu en büyük Türk şairi olarak görür. En sevdiği yazar Ömer Seyfettin’dir. Röportajlarında en sevdiği eseri için “henüz yazmadıklarım” cevabını verse de nispeten az kusurlu oldukları için Yaprak Dökümü, Kızılcık Dalları ve Gökyüzü romanlarını beğendiğini söyler. Daha sonra yazdığı Miskinler Tekkesi bunların yerini almış gibidir. Onu meşhur eden ve en çok satan Çalıkuşu eserini ise o kadar sevmediği söylenir. 

12 yorum:

  1. Keşke yazarlarımız biraz daha değer görseler. Oysa o kadar güzel yazılmış eserleri var ki. Eğer okumadıysanız Yeşil Gece isimli kitabı da gerçekten güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gizem Gündüz,
      Reşat Nuri benim en sevdiğim yazarlardan biri. Birçok kitabını okudum ama Yeşil Gece'yi okumadım. Çok beğenildiğini biliyorum. Mutlaka okuyacağım.

      Sil
  2. Aydan Şener'in oynadığı Çalıkuşu dizisini ne çok izledim. Romanını okumadım ama... Sanırım yazarın yıllar önce okuduğum tek romanı Yaprak Dökümü'ydü..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      Çalıkuşu dizisi çok güzeldi gerçekten. TRT'de çıkardı. Baştan sona izlemedim ama denk geldikçe bakardım.

      Sil
  3. Reşat Nuri'nin 240 kitabını okumuş olmaktan dolayı mesudum... Fakat Reşat Nuri'yi konu edinmiş bu kitabı okumadım ... Güzel alıntılarla kitap hakkında bilgi sahibi olduk... Teşekkür ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dogalkab,
      sanırım klavye hatası olmuş :-)

      Ben de yazarın birçok kitabını okudum. Okumadıklarım için bekliyorum. İnkılap Yayınları'nın baskı kalitesini beğenmiyorum. Fiyatları da pahalı. Telif hakkı bittiği zaman başka bir yayınevinden alıp okuyacağım.

      Sil
  4. Bu kitabı okumadım. Reşat Nuri Güntekin çok sevdiğim yazarlardan biridir, kalemini çok severim. Özellikle Dudaktan Kalbe kitabı çok güzeldir benim için:) Alıntılar çok güzel, kalemine sağlık:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      Dudaktan Kalbe'yi on beş sene önce okumuştum. Hiç hatırlamıyorum maalesef. Tekrar okuyacağım.

      Sil
  5. Telif hakkının bitmesine çok kalmamış, dediğin gibi kaliteli bir yayınevi uygun fiyata bizlere sunarsa yazarla tanışmayan kimse kalmaz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Özdemir,
      bu yüzden yazarın yeni kitabını almıyorum. Elimdekileri okuyacağım. Kitaplarının yeni basımını bekleyeceğim.

      Sil
  6. reşat nuri ve hüseyin rahmi, en sevdiğim eski yazarlar. bu kitabını bilmiyom, bi bakıyım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      bu kitap Reşat Nuri hakkında yazılmış. Onun yazdığı bir kitap değil. Yazarın biyografisi.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...