27 Mayıs 2021 Perşembe

Derya Özmen-Orhan Veli

Derya Özmen-Orhan Veli
Derya Özmen, Orhan Veli, Siyah Beyaz Yayınları, 136 Sayfa, 1.Baskı, 2020
Mart ayında “Bkm Kitap’tan İlk Kez Alışveriş Yaptım” başlıklı bir yazı yazmıştım bloğuma. Buradan okuyabilirsiniz. O alışverişte Siyah Beyaz Yayınları’ndan üç kitap almıştım. İlk kez duyduğum bu yayınevi ünlü yazar ve şairlerin kısa biyografi kitaplarını çıkarmış. Ben de en sevdiğim üç ismin kitabını aldım. Eğer kitapları seversem diğer kitaplarını da alırım demiştim. Aldıklarımdan biri Orhan Veli’nin kitabıydı.

Şairin hayatı çok kısa anlatılmış. Biraz Orhan Veli erken bir yaşta, 36 yaşında aramızdan ayrıldığı için, biraz da hayatında çok büyük olaylar olmadığı için olabilir. Orhan Veli benim en sevdiğim şair olduğu için onun hayatı hakkında az çok bilgi sahibiyim. Bu kitaptan yeni bir şey öğrenmedim, hatta bildiklerimin bazılarını da bulamadım. Hayatı daha detaylı anlatılabilirdi. Mesela şairin âşık olduğu, hatta ona yazdığı mektupların kitap haline getirildiği Nahit Hanım’dan kitapta hiç bahsedilmemiş.

Bir de kitapta çok fazla tekrar vardı. Aynı bilgiler, aynı cümleler bazen 2-3 yerde tekrar edilmiş.

Kitabın sonunda şairin şiirlerinden örnekler var. Keşke hikayelerinden de olsaydı. Ev
et, Orhan Veli’nin çok az öyküsü var ama yine de bir iki tanesini kitapta okumak isterdim.

Kitapta daha çok fotoğraf olmasını da isterdim. Bu tarz biyografi, otobiyografi, anı tarzındaki kitaplarda fotoğraflara bakmayı çok seviyorum. Garipçilerin ve Şinasi’nin olduğu o meşhur fotoğraf bile konulmamış. O zaman ben bloğuma koyayım.

Soldan sağa Orhan Veli, Şinasi, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet
Soldan sağa Orhan Veli, Şinasi, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet

Kitabın sonlarında şairle ve şiirleriyle ilgili bazı akademisyenlerin yazısı paylaşılmış, o bölümler hoşuma gitti. Şairle ilgili daha akademik bir yazı okumak isteyenlerin ilgisini çekecektir.

Kitabın kapağını çok sevdim.

Kitapta yazım yanlışı çok fazlaydı ve düzenlemesi de kötüydü. Koyu renk kullanımı, başlıkların yazımı vb. konular sıkıntılıydı. Umarım kitabın ikinci baskısında bu sorunlar halledilir.

Kitabın etiket fiyatı 20 lira ama ben indirimle 5 liraya aldım. Siz de Bkm başta olmak üzere kitap sitelerinde fiyat araştırması yaparsanız bu fiyata bulabilirsiniz.

Sonuç olarak şair ve şiirleri hakkında kısaca bilgi sahibi olmak ya da sevdiğiniz şairle hasret gidermek için bu kitabı okuyabilirsiniz.

Siz bu kitabı okudunuz mu? Okumak ister misiniz? Orhan Veli’in şiirlerini sever misiniz? En çok hangi şiirini seversiniz? En çok hangi yazarın ya da şairin hayatını okumak isterdiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. “Orhan, Fransız şairlerinin birkaç nesillik şiir macerasını kısacık ömründe yaşadı. Türk şiiri, onun kalemi sayesinde Avrupa şiiriyle atbaşı geldi ve birkaç neslin belki arka arkaya başarabileceği bir değişmeyi, o birkaç yılın içinde tamamladı.” Oktay Rifat

2. Orhan Veli “Rakı şişesinde balık olsam” dizesini Ahmet Haşim’in “Göllerde bu dem bir kamış olsam.” Dizesini hicvetmek için yazmıştır.

3. “Neler yapmadık şu vatan için!

Kimimiz öldük;

Kimimiz nutuk söyledik.” Orhan Veli

4. “Yaşamak kolay değil ya kardeşler,

Ölmek de değil;

Kolay değil bu dünyadan ayrılmak.” Orhan Veli

5. “Oktay Rifat’la Melih Cevdet’tir en yakın arkadaşlarım. Bir de sevgilim vardır, pek muteber; ismini söyleyemem. Edebiyat tarihçisi bulsun.” Orhan Veli

6. “Yıkandı, namazı kılındı, gömüldü

Duyarlarsa öldüğünü alacaklılar

Haklarını helal ederler elbet.” Orhan Veli

7. “Ölürüz diye mi üzülüyoruz?

Ne ettik, ne gördük şu fani dünyada

Kötülükten gayri?

Ölünce kirlerimizden temizlenir,

Ölünce biz de iyi adam oluruz;

Şöhretmiş, kadınmış, para hırsıymış,

Hepsini unuturuz.” Orhan Veli

8. “Eski bir sevdadan kurtulmuşum

Artık bütün kadınlar güzel.” Orhan Veli

9. “Bilmezler yalnız yaşamayanlar

Nasıl korku verir sessizlik insana

İnsan nasıl konuşur kendisiyle

Nasıl koşar aynalara

Bir cana hasret

Bilmezler.” Orhan Veli

10. “Garibim;

Ne bir güzel var avutacak gönlümü

Bu şehirde,

Ne de bir tanıdık çehre;

Bir tren sesi duymaya göreyim

İki gözüm

İki çeşme” Orhan Veli

11. “Kimse duymadan ölmeliyim

Ağzımın kenarında

Bir parça kan bulunmalı

Beni tanımayanlar

Mutlak birini seviyordu demeliler

Tanıyanlarsa ‘zavallı’ demeli

Çok sefalet çekti

Fakat hakiki sebep

Bunlardan hiçbiri olmamalı.” Orhan Veli

12 yorum:

  1. Yazarların, şairlerin biyogragilerini okumayı pek sevmesem de yayınlanan otobiyografilerde farklı türlerdeki yazılarını görmeyi ben de çok isterim. Güzel bir yazı olmuş. Almak isteyenler için de güzel fikrinizi belirtmişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gizem Gündüz,
      Ben de biyografi, otobiyografi, anı gibi türleri okumayı çok severim. Ünlü insanların hayatını okumaktan keyif alıyorum. Tabii bu kitap içerik olarak çok zayıftı. Orhan Veli'nin hayatını daha uzun ve detaylı okumak isterdim.

      Sil
  2. Orhan Veli'nin İstanbul'u dinliyorum şiiri favorim. Lisede de edebiyat dersinde İstanbul Türküsü'nü ezberlemiştim. Bir şiir kitabı olacaktı bende, tekrar bir göz atayım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      ben de öğrencilerime Orhan Veli şiirleri ezberletiyorum. Hem kısa sürede ezberliyorlar hem de çok seviyorlar :-)

      Sil
  3. Orhan Veli'nin en çok İstanbul'u Dinliyorum Gözlerim Kapalı şiirini severim. Yazından da yeni bilgiler öğrenmiş oldum:)) Alıntılara bayıldım, özellikle 9. alıntı çok hoşuma gitti. Emeğine sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      9.alıntı yalnızlığı ne kadar güzel anlatmış değil mi?

      Sil
  4. Şiir dinlemeyi sevmeme, okuyan kişilere hayran olmama rağmen düzgünce kitap alıp okumadım hiç. şu aralar Can Yücel in Canfeda sına bakıyorum. Yeni şair önerilerine açığım. Bir gün onunla ilgili de bir yazı paylaşabilir misin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülsüm,
      Can Yücel'i hiç okumadım. Aslında ben şiiri pek sevmem :-) Orhan Veli, Cahit Sıtkı ve Özdemir Asaf'ı severim. Can Yücel'i de severim belki. Kapalı, mecazlı, anlaşılmayan şiirleri sevmiyorum. Şairin elimde kitabı yok, okursam yazarım tabii.

      Sil
  5. Off yazamadım mı ilk yorumu :D Neyse teşekkürler paylaşım için sanırım yorumunu görmesem alırdım kitabı çünkü benim de en sevdiğim şairlerden kendisi, Gariplerim benim pek severim, siyah beyaz fotoğraflar da olmasa çekilmez bu dünya, nesneler renklendikçe daha çok bozuldu sanki dünya, sağlıkla canım benim, sevgiyle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      Orhan Veli sevilmez mi ya? Kendilerine en uygun ismi bulmuşlar değil mi? Garipçiler. Fotoğrafta bile garip duruyorlar :-)

      Sil
  6. Eleştirileriniz için teşekkür ederim. İkinci baskıda eksikler giderilip, fotoğraflar ile de genişletilecektir.
    Sevgilerimle, Derya Özmen

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya Özmen,
      yorumunuz için teşekkür ederim. Eleştirilerimi dikkate almanız beni mutlu etti. Kolay gelsin.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...