8 Kasım 2021 Pazartesi

Hector Garcia ve Francesc Miralles-İkigai

Hector Garcia ve Francesc Miralles-İkigai

                        Hector Garcia-Francesc Miralles, İkigai, İndigo Kitap, Çevirmen: Meltem Uzun, 171 Sayfa, 36. Baskı, 2020.

“Sağlıklı ve uzun bir yaşam sürmek için

Hoşlandığın her şeyden az az ye

Erken yat, erken kalk ve sonra çık yürüyüşe.

Her günü sükûnetle yaşa ve keyfini çıkar yolculuğunun

Sağlıklı ve uzun bir yaşam sürmek için

İyi geçinelim arkadaşlarımızla

İlkbahar, yaz, sonbahar, kış

Her mevsimin mutlulukla çıkartırız tadını

Parmaklarımızın ne kadar yaşlandığına takılmamak işin sırrı.

Onları çalıştırmaya devam ettirirsen kutlarsın yüzüncü yılını.” 

Uzun ömürlülük konusunda Guinness rekorunu elinde tutan Ogimi’de(Okinawa) 100 yaşına girmek üzere olan bir kadının söylediği şarkı.

İkigai: Yaşlanırken genç kalma sanatı.

Herkese merhaba. Bugün size çok güzel bir kitabın yorumunu yazacağım. Hani “Bir kitap okudum, hayatım değişti.” cümlesi vardır ya. Bu kitap size o cümleyi kurdurabilir.

Biliyorsunuz, ya da bilmiyorsunuz, Japonya, dünyada yaş ortalaması en yüksek olan ülke. Japonya’nın Okinawa şehri, ülkenin de ortalamasının üstünde uzun ömürlü insanlara sahip. Bu insanlar hem uzun yaşıyor hem de aktif bir hayat sürüyorlar. İki yazar bu şehre gidip araştırma yapmışlar, o yaşlı insanlarla yaşamları hakkında röportajlar yapmışlar ve ortaya bu kitap çıkmış.

Ben kişisel gelişim kitaplarını pek sevmem. Onları okuduğumda etkilenmiyorum ve hayatımı değiştirme konusunda motive olmuyorum ama bu kitap beni etkiledi. Ailemizde erken yaşta yaşlanmak ve yaşlanınca da “Öleceğim zaar” moduna girmek çok yaygın. Bu durum beni hem rahatsız ediyordu hem de korkutuyordu. Belki biz yeni nesil bir şeyleri değiştirebiliriz dedim. Üstelik kitapta anlatılanlar da kafama yattı. Önerileri dinlersem çok uzun yaşayacağımın garantisi olmasa da hayat kalitemin artacağına eminim. Kitapta önemli gördüğüm ve ara ara okuyup hatırlamak istediğim yerlerin altını çizdim. Benim için en önemli olan noktaları not aldım. Eğer kitabı okumak istemiyorsanız altı çizili cümleleri okumanız yeterli olacaktır. Okuyup okumama konusunda kararsızsanız yine alıntılar size fikir verebilir. (28.alıntı kitabın özeti diyebilirim) Ben kitabı çok sevdim ve herkese öneriyorum.

Siz bu kitabı okudunuz mu? Beğendiniz mi? Okumak ister misiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Ne yaparsanız yapın, emekli olmayın!

2. Az alkol tüketenler, hiç içmeyenlerden daha uzun yaşıyor. İşin sırrı her gün 1-2 kadeh şarabı arkadaşlarla ve/veya yemekle beraber içmek. Ve hayır, bütün bir hafta içmeyip cumartesi günü 14 kadeh içemezsiniz.

3. Midenin %80’ini doldur. Kadim bilgelik, tıka basa yememeyi tavsiye eder. Bu yüzden Okinawalılar, kapasitelerinin %80’ine geldiklerini hissettiklerinde yemeyi bırakırlar.

4. “Kişi için iyi olanla yapmak istediği arasında bir gerilim vardır. Çünkü herkes, özellikle de yaşlılar, her zaman yaptıklarını yapmak ister. Ancak kökleşmiş alışkanlıklar geliştiren beynin artık daha fazla düşünmesine gerek kalmaz. Bir şeyler çok hızlı ve yeteri derecede otomatik pilotta genelde de çok üstün bir şekilde halledilir. Bu da rutinlere yapışıp kalma eğilimi yaratır. Bunu kırmanın tek yolu beyni yeni bilgilerle uğraştırmaktır.” Shlomo Breznitz (İsrailli Nörolog)

5. Yeni bilgilerle karşılaşan beyin yeni bağlantılar yaratır ve canlanır. Kendinizi rahat hissettiğiniz bölgenin dışına çıkmak kaygı verse de kendinizi değişime açmak çok önemlidir.

6. Birçok insan olduğundan daha yaşlı görünür. Erken yaşlanmanın nedenlerini inceleyen araştırmalar stresin bununla ilişkili olduğunu göstermiştir çünkü beden, kriz dönemlerinde çok daha hızlı yıpranır.

7. Çok oturmak yaşlandırır.

8. İşte ya da evde oturarak çok fazla zaman geçirmek kas ve solunum zindeliğini azaltmakla kalmıyor, aynı zamanda iştahı artırıyor ve etkinliklere katılma arzusunu engelliyor. Çok oturmak hipertansiyona, dengesiz beslenmeye, kalp damar rahatsızlığına, kemik erimesine ve hatta bazı kanser türlerine bile yol açabiliyor.

9. Prof. Dr. Howard S. Friedman stresi düşük seviyede tutan, zorluklarla karşılaşan ve başarılı olmak için kalbini ve ruhunu işine katan insanların daha rahat yaşayan ve erkenden emekli olan insanlardan daha uzun yaşadıklarını tespit etmiştir. Bundan, küçük dozdaki stresin olumlu bir şey olduğu sonucunu çıkarmıştır çünkü düşük stres seviyesiyle yaşayanlar daha sağlıklı alışkanlıklar geliştirme, daha az sigara içme ve daha az alkol alma eğilimdedirler.

10. “İnsan karşılaştığı her türlü koşulda tavrını, kendi yolunu seçebilirdi. Bu özgürlük, insandan alınmayacak tek özgürlüktü.” Victor Frankl

11. “Yaşamak için nedeni olan herkes, her türlü nasıla katlanır.” Nietzsche

12. İnsanlar söylediklerini yapmak yerine onlara söyleneni ya da başkalarının yaptıklarını yaparlar. Genellikle onlardan beklenenler ile ekonomik güçle, fiziksel hazla ya da hislerini uyuşturarak kendileri için istedikleri arasındaki boşluğu doldurmaya çalışırlar. Bu, onları intihara bile sürükleyebilir.

13. Hepimizin asil ya da korkunç şeyler yapma kapasitesi vardır. Denklemin hangi tarafında olacağımız hangi koşullarda olduğumuza değil, kararlarımıza bağlıdır.

14. “Öfkeliyseniz ve kavga etmek istiyorsanız, harekete geçmeden önce üç gün düşünün. Üç gün sonra, yoğun kavga etme arzusu kendi kendine geçecektir.” Morita Therapy

15. “Elinizi sıcak bir sobanın üzerine koyduğunuzda bir dakika, bir saat gibi geçer. Hoş bir kızla geçirdiğiniz bir saat ise bir dakika gibi geçer. İşte bu, izafiyettir.” Einstein.

16. Genellikle işleri birleştirmenin bize zaman kazandırdığını zannetsek de bilişimsel olarak tam tersi kanıtlanmıştır. Birden fazla işi yapmakta iyi olduğunu iddia edenler pek verimli değiller. Aslında en az verimli olanlar.

17. “Yaşamdaki mutluluğun ana şartları: Yapacak bir şey, sevecek biri ve umut edecek bir şey.” Washington Burnap

18. Uzun zaman yaşamak için yapmanız gereken üç şey var: Sağlıklı kalmak için egzersiz yapmak, iyi beslenmek ve insanlarla zaman geçirmek.

19. Sevdiğiniz insanlarla her gün konuşmak, işte uzun yaşamın sırrı bu.

20. Uzun yaşamın sırrı erken yatmak, erken uyanmak ve yürüyüşe çıkmak. Huzurlu bir şekilde yaşamak ve küçük şeylerin tadını çıkarmak. Arkadaşlarla iyi geçinmek. İlkbahar, yaz, sonbahar, kış… Mutlulukla her mevsimin tadını çıkarmak.

21. Dünya Sağlık Örgütü’ne göre Japonlar dünyanın en uzun ömürlü insanları. Erkeklerde 85 yıl, kadınlarda 85,5 yıl.

22. Yapılan araştırmalar, en uzun yaşayan insanların çok fazla egzersiz yapmadıklarını ama çok hareketli olduklarını göstermiştir.

23. “Yedi kez düş, sekiz kez kalk.” Japon özdeyişi.

24. Reinhold Nieburh’un ünlü sükûnet duası: Tanrım değiştiremeyeceğim şeyleri sükûnetle kabul etme lütfunu bahşet. Değiştirmem gereken şeylerim değiştirmek için cesaret ve ikisi arasındaki ayrımı yapabilmek için bilgelik ver.

25. “Konu sana ne olduğu değil, buna nasıl tepki verdiğindir.” Epiktetos.

26. “Yavaş yürüyün, çok ilerleyin. Telaşı arkanızda bıraktığınızda yaşam ve zaman yeni bir anlam kazanır.”

27. Japonların uzun yaşam sırları nelerdir? Okinawa’yı yaşam ömrü koşullarında en iyinin iyisi yapan ne?

Uzmanlar tek bir şeye işaret ediyor: Okinawa, Japonya’nın treni olmayan tek ili. Sakinleri araba kullanmadıkları zaman ya yürümek ya da bisiklete binmek zorunda. Ayrıca Japon hükümetinin günde on gram tuzdan daha az yeme tavsiyesini takip edebilmiş tek il.

28. * Aktif kalın, emekli olmayın.

* Ağırdan alın.

* Midenizi tıka basa doldurmayın.

* Çevrenizde iyi arkadaşlarınız olsun.

* Bir sonraki doğum gününüze kadar şekle girin.

* Gülümseyin.

* Doğayla tekrar bağlantı kurun.

* Teşekkürlerinizi sunun.

* Anı yaşayın.

*İkigainizi takip edin.

14 yorum:

  1. Kitabı merak ediyordum.
    2.madde dışındakiler güzel, zaten söylenen şeyler. Stres ve hareketsizlik yaşamı kötü etkiler. Bazı maddeleri okuyamadım. Harfler kare şeklinde çıkıyor. Tanıtım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet,
      yazının okunamaması bu hafta çıktı. İnstagram'dan link vermeye başladığım günden beri. Bilgisayarı güncellemiştim, ondan da olabilir yoksa yazı tipimi değiştirmedim, aynısını kullanıyorum. Neden kaynaklandığını anlayamadım ama çözmeye çalışacağım.

      Sil
  2. Hâlâ okunmuyor Şule, harf ayarını mı değiştirdin, ya da bilgisayar falan mı değişti. Neden oluyor acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      bilmiyorum Handan. Şu link verme olayını yaptığım günden beri böyle oldu. Yoksa ben hep aynı yazı tipini kullanıyorum. Bir araştıracağım bakalım.

      Sil
  3. Bu kitabı uzun süredir görüyorum ama okumaya korktuğum kitaplardan.
    Bitiremeyince delleniyorum çünkü :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oytunla hayat,
      çok kolay bitirirsin Şebnem. 2 saatlik işi var. O konuda çekinmene gerek yok. Verdiği tavsiyeler de aklıma yattı. Geriye işin en zor kısmı kaldı, yani uygulayabilmek :-)

      Sil
  4. Uzun zamandır gördüğüm ama nedense bir türlü alıp okumadığım kitaplar arasında. Maddeler çok güzel ve bir o kadar da doğru:))) Özellikle 28. maddede olanların hepsini çok sevdim:))) Kitaba bakacağım. Çok güzel ayrıntılı yazmışsın, emeğine sağlık:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      28. madde zaten kitabın özeti. Bunu sevdiysen kitabı da seversin :-)

      Sil
  5. Peyami safa postuna yaptığım yorum spama düşmüş müdür?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      yok canım, yorumu gördüm, cevap yazdım :-) Sanırım tek seferlik bir şeydi o.

      Sil
  6. sadece sizin ailede yok o "ne zaman öleceğim" hevesi, bütün ülkemde mevcut, kuzenlerimden biri bizde insanlar 40'a kadar nerem hasta, 40'tan sonra ne zaman ölücem için yaşar, kimse gezmek, görmek, okumak ile ilgilenmez, onlar için tek önemli şey ölmek için yaşamaktır, demişti. Çok ilginç ve fakat çok haklı bulmuştum kendisini :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      ben öyle olmak istemiyorum işte ama genlere ve bilinçaltına işlemiş o yorumlar. Bunu aşmaya çalışıyorum.

      Sil
    2. ben de o şekil olmak istemiyorum canımcım, ve başarılabilir şeyler bunlar, çocuklarımızı onlar gibi yetiştirmeyerek, en azından onları bu psikolojiden uzak büyüterek bile çok şey değiştirebiliriz diye düşünüyorum...

      Sil
    3. Kitap Eylemi,
      katılıyorum canım :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...