21 Kasım 2018 Çarşamba

Virginia Woolf-Kendine Ait Bir Oda (#kom2018)

sule uzundere blog kitap yorumları
Kırmızı Kedi Yayınları, Çevirmen: İlknur Özdemir, 123 Sayfa, 2013

Arka Kapak: Kendine Ait Bir Oda, Virginia Woolf'un 1928 yılında kapılarını kadınlara yeni yeni açmakta olan Cambridge Üniversitesi'ndeki kız öğrencilere hitaben yaptığı bir konuşması üzerine şekillenmiştir. İngiltere'de kadınların seçme ve seçilme hakkını elde etmelerinden bir yıl sonra yayımlanan kitap o tarihten günümüze feminizm tartışmalarının locus classicus'u olageldi. Jane Austen ve Charlotte Brontë'den, kadınların niçin bir Savaş ve Barış yazamadıklarına; Shakespeare'in hayali kız kardeşinden bugün de tartışılmaya devam eden kadının yoksulluğu ve namusu başlıklarına, hatta yaratıcılığın doğasına kadar uzanan geniş bir yelpazede kalemini özgürce oynatan Woolf, kadınlara edebiyat alanında bir çıkış yolu gösteriyor.

"Bir kadın eğer kurmaca yazacaksa, parası ve kendine ait bir odası olmalıdır," diyen Virginia Woolf'un sesi, aradan geçen sekseni aşkın yıla rağmen gücünü ve etkinliğini koruyor.


Yorumum: Kendine Ait Bir Oda, Virginia Woolf’tan okuduğum ilk kitap. Bu kitabı uzun zamandır okumak istiyordum. Özellikle son dönemlerde birçok blogda yorumunu okuyunca bu isteğim daha da arttı ve daha fazla ertelemeden kitabı okudum.

Kitabın arka kapağında konusu güzelce özetlenmiş. Ben kitabın bende bıraktığı hissi ve alıntıları yazmakla yetineceğim. “Kadınların Okuması Gereken Kitaplar” listelerinin başında gelen Kendine Ait Bir Oda’yı gerçekten bütün kadınlar okumalı. Özellikle yazan, yazmak isteyen kadınlar kaçırmamalı. Geçmişten günümüze kadın yazarların çektiği sıkıntılar ve erkek yazarlar kadar niçin başarılı olamadıklarını okudukça hırslanacak, motive olacaksınız. Geçmişteki zor şartlarda bile çok başarılı kadın yazarlar çıkabildiğine göre biz günümüzde nispeten daha iyi şartlara sahip olan bireyler olarak daha iyisini yapabilmeliyiz. Kendine Ait Bir Oda’yı okuduğunuz zaman bunu yapacak gücü içinizde bulacaksınız.

Siz Kendine Ait Bir Oda’yı okudunuz mu? Beğendiniz mi? Virginia Woolf'un kitaplarını sever misiniz? Okumak ister misiniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Bir kadın eğer kurmaca yazacaksa parası ve kendine ait bir odası olmalıdır.

2. Lezzetli bir yemek iyi bir sohbet için büyük önem taşır. İyi bir yemek yememişseniz iyi düşünemez, iyi sevemez, iyi uyuyamazsınız.

3. “Kadınlar uçlardadır, erkeklerden daha iyi ya da daha kötüdürler.” La Bruyere

4. “Erkekler kadınların kendilerinden üstün olduğunu bilirler, bu yüzden de en zayıflarını ya da en cahillerini seçerler. Böyle düşünmeselerdi, kadınların da kendileri kadar bilgi sahibi olmalarından asla korkmazlardı.” Dr. Johnson Boswell

5. İffet bazı toplumların bilinmeyen nedenlerle uydurduğu bir fetiş olsa bile bir kadının öyle olması istenirdi.

6. Ne yazık ki tam da üstün yetenekli erkekler ya da kadınlar kendileri için söylenenlere en çok aldıranlardır.

7. Başyapıtlar tek başlarına ve başkasının yardımı olmadan doğmazlar; yıllar süren, insanlarla bir arada olmakla gelişen ortak düşüncenin sonucudurlar, böylece kitlenin deneyimleri bir tek seste birleşir.

8. Bütün bu yüzyıllar boyunca kadınlar, erkeği olduğundan iki kat büyük gösteren bir ayna görevi gördüler. Büyülü bir aynaydı bu ve müthiş bir yansıtma gücü vardı… İşte bu yüzden Napoleon da Mussolini de kadınların erkeklerden aşağı olduğunda bu kadar ısrarcıdırlar. Eğer onlar aşağıda olmasalardı kendileri büyüyemezdi.

14 yorum:

  1. Bu yazarı bende okumadım daha bu kitabı da elimde olmasına rağmen.Tezer Özlü durumu yaşamaktan çekiniyorum birazda o yazarı hiç beğenmemiştim,ne alakaysa bunda da öyle olucak gibi geliyor :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Devrik Cümleler,
      Tezer Özlü ben hiç okumadım ama o kadar beğeniliyor ki çok merak ediyorum. Woolf'un romanlarını okumadığım için yorum yapamam ama bu kitabı, bazı yerlerinde sıksa da, güzeldi.

      Sil
  2. Kitapçıda indirimde görüp hiç Virgina Woolf okumadım diyerek almıştım . Öyle sevdim ki, ve aynı zamanda her hakka sahip kadın olarak dünyaya geldiğimin bir kere daha farkına vardım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      kitaptan sonra ben de ne kadar şanslı olduğumun farkına vardım diyebilirim.

      Sil
  3. Woolf'u uzun zamandır okumak istiyordum bende. Alıntıları beğendim. Daha önce Woolf okumuş muydun, hangi kitabıyla başlamak gerekir acaba? 🤔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Ebrar Şeyban,
      bu, yazardan okuduğum ilk kitap. romanlarını henüz ben de denemedim. Romanları genel olarak beğenilse de zor okunan kitaplarmış. Kendine Ait Bir Oda yazara hafif bir başlangıç yapmak için ideal.

      Sil
  4. Virginia Woolf okuyamaynlardanim
    Ama tavsiyene uyup deneueyecegim bu kitabi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevkoz,
      romanlarını henüz ben de denemedim. Genel olarak beğenilse de zor okunan kitaplarmış. Kendine Ait Bir Oda yazara hafif bir başlangıç yapmak için ideal.

      Sil
  5. Kitaba olan merakım her yorumda daha da artıyor. Çok güzel bir nokta, erkeklerin ya da bazı insanların kendilerini yüceltmek için başkalarını aşağı görmesi. Sanırım sorunumuz kendimiz olamamak, hep başkasından üstün olalim, bir başkasıyla yarışalım ama asla tam olarak kendimiz olup ,olduğumuz gibi kabul görmeyelim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Ümmügülsüm Karadağ,
      çok doğru bir tespit. Bunu sadece erkekler değil maalesef kadınlar da yapıyor.

      Sil
  6. Çok ilginçtir ki bu kitabın arka kapağını kitapçılarda defalarca okudum ama almak bir türlü kısmet olmadı. Aynısı George Orwell'ın Boğulmamak İçin kitabında da yaşamıştım. Bu durumu da çok seviyorum. İnsan o kitaba ayrı bir anlam yüklüyor. Çok özel oluyor :)
    Sonunda Orwell ı okudum ama bir gün bunu da alacağıma inanıyorum :)
    Alınacak o kadar çok kitap var ki hiç bitmiyor. Bir gün bu his bizi delirtecek sevgili Şule :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Neşeli Kitap Vagonu,
      benim de bu duruma düştüğüm çok kitap var. Sanırım her kitabın bir zamanı oluyor ve zamanı gelmeden okunmuyor. Dediğin gibi alınacak, okunacak o kadar çok kitap var ki insan bir anda hepsine sahip olmak ve hepsini okumak istiyor.

      Sil
  7. Kitaba başladım ama bir türlü ilerleyemedim. sanırım benim için zamanlaması yanlıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. EMİNE ÖZTÜRK,
      kitap yer yer zor okunuyor ama sabırlı olmak lazım. Zamanla açılıyor. Yine de kolay okunan, çok akıcı bir kitap diyemem.

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...