17 Aralık 2020 Perşembe

Yaz Ayında Okuduklarım (2020)

Yaz Ayında Okuduklarım (2020)

Herkese merhaba. Bu sene okuduğum kitapların yorumlarını yıl bitmeden yazmak istiyorum. Geçen yıllardan biliyorum ki eğer üstünden uzun zaman geçerse kitapla ilgili fikirlerim ve hislerim zayıflayacak ve en son yazacak bir şey bulamadığım için yorum yazmaktan vazgeçeceğim. Bu gidişata bir dur demek için önümüzdeki günlerde bol bol kitap yorumu yazmayı düşünüyorum.

Hakkında uzun uzun yazmak istediğim kitapları ya da çok fazla alıntı yaptığım kitapları tek post olarak paylaşacağım. Onun dışındakileri birleştirip yazacağım.

Yaşar Kemal-Bugünlerde Bahar İndi
Yapı Kredi Yayınları, 111 sayfa, 6. Baskı, 2019

Yaşar Kemal-Bugünlerde Bahar İndi

Bugünlerde Bahar İndi, Yaşar Kemal’in şiirlerini topladığı kitabın ismi. Yaşar Kemal’i hepimiz romancı olarak tanıyoruz ama yazar aslında edebiyatın farklı alanlarında eserler vermiş. Öykü, röportaj vb. türlerin yanında şiir de yazmış. Kitabın ön sözünde bu şiirlerin hikâyesi ve kitabın basılma öyküsü yer alıyor.

Kitap, yazarın ırgatlık anılarıyla başlıyor. İşsizlik, çaresizlik o kadar etkileyici betimlenmiş ki. Aradan geçen bu kadar senede değişen hiçbir şeyin olmaması insanın canını acıtıyor.

Yazarın farklı bir yönünü keşfetmek isteyenlere öneririm. Yapı Kredi Yayınları’na özel not: Lütfen yazarın baskısı biten kitaplarını tekrar basın ve fiyatlarını çok uçuk yapmayın. Teşekkürler 😆

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Çın çın ötüyor yüreğimin kökünde şu dünyanın ıssızlığı

Tanrı kimsenin başına vermesin böyle bir yalnızlığı

2. Ben duada yüzen nebi

Açıldı göklerin dibi

Ve şimdi Allah’ım gibi

Yalnızım, yalnızım, yalnızım, yalnızım.

3. Bir yağmur sonu ışıltısı

Hayran kaldığım gözlerinde

Aklımdan çıkmıyor hayalin

Düşlerime giriyorsun her gece


Beyazlar giyin bu güz gününde

Beyazlar giyin benim için

Apaydınlık ipince

Tolstoy-Üç Ölüm
Türkiye İş Bankası Yayınları, Çevirmen: Günay Çetao Kızılırmak, 104 Sayfa, 7.Baskı, 2019

Tolstoy-Üç Ölüm

Türkiye İş Bankası Yayınları, Tolstoy’un beş öyküsünü bu kitapta toplamış. Aslında her öykü için özel olarak birkaç cümle yazacaktım ama okumamın üstünden beş ay geçmiş, kitabı da kardeşime verdim. Bu yüzden detayları hatırlayamıyorum maalesef. Yazarı ve öykü okumayı sevenler okuyabilir.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Şuydu kastedilen: İnsan hayatını işler değil sözler yönlendirir. Bir şey yapma ya da yapmama imkânından ziyade farklı meseleler üzerinde aralarında belirledikleri kelimelerle konuşmayı severler. Çeşitli şeyler, varlıklar ve nesneler, hatta toprak, insan ve atlar için kullandıkları ve pek mühim saydıkları kelime “benim” kelimesidir. Aynı şey için aralarında kimin “benim” diyeceğini kararlaştırırlar. Ve üzerinde anlaştıkları bu oyunda, en çok şey için “benim” diyebilen en mutluları sayılır. Neden böyledir bilmiyorum ama böyledir işte.

William Shakespeare-Kısasa Kısas
Türkiye İş Bankası Yayınları, Çevirmen: Özdemir Nutku, 128 sayfa, 6.Baskı, 2020

William Shakespeare-Kısasa Kısas

Shakespeare candır, her daim zevkle okuduğum nadir yazarlardandır. Üstelik okuma hedefini tutturmada da bir numaralı kurtarıcımdır. Bu yüzden elimde kitabı olduğu müddetçe her ay ondan bir kitap okurum. En bilinen kitaplarının çoğunu okudum. Yazarla tanışmak için Hamlet, Othello ya da Macbeth’i öneririm. Bir kez kalemiyle tanışınca benim gibi bütün kitaplarını okumak isteyeceksiniz.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Kuşkularımız arkadan vurur bizleri

Cesaretimizi kırar, engeller çoğu kez başarabileceğimiz hamleleri

2. Tanrım onu bağışla, bizi, hepimizi de

Kimi günahıyla yükselir, kimi erdemiyle aşağılanır

Kimi kötülük üstüne kötülük yapar, gıkı çıkmaz kimsenin

Kimi de yaptığı tek bir hata yüzünden lanetlenip yok edilir.

3. Baştan çıkaran mı yoksa baştan çıkan mı daha günahkârdır?

4. Şu yaşam dediğimiz şey binlerce ölümü gizler

Ama o korktuğumuz ölüm yaşamı dengeler

5. Erdemi olmayan güzellik ucuz, geçici bir güzelliktir, güzelliği sürekli kılan erdemdir.

6. Yüksek yerden desteklenince

Kötülük ne kolay ve hızla görüyor işini

Günaha ortak olunca

Günahkâra duyulan merhamet de o kadar artıyor

7. Suçlar için yasalar var ama suçlular öyle korunuyor ki

Yasalar öylece kalmış, berber dükkânına asılan levhalar gibi

Okunuyor ve gülüp geçiliyor yalnızca

8. Seven insan daha çok tanımaya çalışır, tanıdıkça da daha çok sever.

9. Dışı melek içi şeytan olmayı

Nasıl da beceriyor insan

Ece Temelkuran-Devir
Can Yayınları, 493 Sayfa, 1.Baskı, 2015.

Ece Temelkuran-Devir

Ece Temelkuran’dan 2012 yılında Muz Sesleri kitabını okumuştum. Öğretmen arkadaşlarımdan biri çok beğendiğini söyleyerek kitabı okumam için bana ödünç vermişti. Kitabı okudum ama öyle çok beğenmediğimi hatırlıyorum ama çok kötü de bulmamıştım. Bunun dışında hiçbir şey hatırlamıyorum. Ne karakterleri, ne olayları ne de sonunu. Okuduğum kitapları zaman geçince unuturum ama böyle her şeyini unuttuğum kitap fazla değildir. Bu yüzden Devir’e karşı da mesafeliydim ama indirimle yedi liraya düştüğünü görünce bir şans vermek istedim. İyi ki vermişim o şansı.

Öncelikle kitap çok akıcı. 500 sayfalık kitabın başları ve sonları bir nebze durağan ama ortadaki 300 sayfa su gibi akıyor. Uzun zamandır bu kadar elimden bırakamadığım ve uzun uzun okuduğum bir kitap olmamıştı.

Olayların iki çocuğun gözünden anlatılmasını da sevdim. Sizi bilmem ama ben çocukların gözünden anlatılan kitapları bir başka seviyorum.

Kitap boyunca hep kötü bir şey olacak, karakterlerin başına bir iş gelecek duygusu hâkim. Bu açıdan kitap insanı geriyor da.

Demem o ki ben Devir’i çok beğendim. Bir yazarla ilgili olumlu olumsuz karar vermeden önce en az iki kitabını okurum. Bu kararımın ne kadar isabetli olduğunu bir kez daha görmüş oldum. Ece Temelkuran beni Devir ile yakaladı. Diğer kitaplarını da okumaya çalışacağım.

ALTINI ÇİZDİKLERİM: 1. Kendini koruyanlarla kendini ateşin içine atanlar aynı hızda yaşlanmıyor bana sorarsan.

2. Hemen konuşamam ben. “Geri zekalı” değilim. “İçine kapanığım”.

3. Kederde de bir kibir var Ayşeciğim. Tek sende var sanıyorsun.

Bu yazıya bu kadar kitap yorumu yeter sanırım. Sizin bu kitaplar arasında okuduklarınız var mı? Beğendikleriniz, beğenmedikleriniz? Okumak istedikleriniz? Yorumlarınızı bekliyorum. Yeni yazılarda görüşmek üzere.


13 yorum:

  1. Çok güzel bir yazı olmuş. Özellikle Yaşar Kemal'in kitabını merak ettim ve listeme ekledim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitapkesfi,
      Yaşar Kemal'in bütün kitaplarının okunması gerektiğini düşünüyorum.

      Sil
  2. Kitapların dördünü de okumadım ama Ece Temelkuran'ın Muz Sesleri'ne bir otobüs yolculuğumda başlamıştım, uzun zaman oldu. Ben de beklediğimi bulamamıştım. Yaşar Kemal ve Shakespeare beni hiç yanıltmadı, her daim beğendim. Tolstoy okumayalı çok oldu, kitaplarını hatırlamayacak kadar ama yakında okumak istediğim yazarlardan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ışınonur,
      Bende de Tolstoy'dan roman okumayı çok oldu. Elimde Savaş ve Barış var, iki ciltlik. Yeni yılda gözümü karartırsam ona başlarım belki.

      Sil
  3. Tolstoy'un Üç Ölüm'ünü farklı bir yayın evinden okumuştum ben.Onda 3 öykü vardı sadece.Son öyküde ki (Budala Ivan) kurnaz geçinen şeytan ve başına gelenler:) olmasa idi hiçbir anlam ifade etmeyecekti benim için.Kitaba dair memnuniyetsizliğimi bir nebze gideren oydu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vakt-i Dem,
      ben bazı öyküleri sevmiştim ama maalesef detaylarını hatırlayamıyorum. Keşke okurken not alsaymışım dedim. Bir dahaki sefere öyle yapacağım.

      Sil
  4. yaşar kemali öyle yada vöyle bir şekilde okumak nasip olmadı.fakat baskısı bitmiş kitapların yeniden fakat uygun fiyata basılmas konusunda biz kitap severler bir kamuoyu bile oluşturabiliriz.2021 i yaşar kemal yılı ilan ediyorum kendime hadi bakalım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeyma Nil,
      ne güzel olur. Benim de yazardan okumadığım çok kitap var. Elimde olan kitaplarından başlayabilirim. Fikir için teşekkürler :-)

      Sil
  5. İlkay,
    aynen öyle. İş Bankası'nın klasiklerini ben de seviyorum. Klasik bir eser alacağım zaman ilk tercihim onlar oluyor. Kitaplar hakkında ilgini çekebilecek şeyler yazabilirsem ne mutlu bana :-)

    YanıtlaSil
  6. Evlerde tıkıldığımız yaşamlarda daha çok zaman kalır yanılgısına düşmemek gerekiyor. Aksine özellikle kadınlar her işi üstlendiği kendimize zaman ayıramıyor hale geldik. Ben de en son 3 Ağustosta post paylaşmışım dün itibariyle döndüm sahalara :) Ben de 2021 ocak ayına kadar okuduklarımı toplu aylık okumalar olarak paylaşmayı düşünüyorum herşeyi zamanında yapmak güzel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayeldamlası,
      kesinlikle. Şu an uzaktan eğitim veriyoruz. Çoğu kişi öğretmenler çalışmıyor diyor ama hangi arkadaşımla konuşsam bu durumdan rahatsız. Keşke okullar açılsa diyoruz. Ben çalışırken kendime daha çok zaman ayırabiliyordum :-(

      Sil
  7. Merhaba

    Bloggerlar olarak telegram grubunda buluştuk, yazılarımızı ordan paylaşıyoruz, daha fazla kişiye ulaşıyoruz. Telegramda kimseye numaranızı vermiyorsunuz zaten google plus grupları gibi düşünün. Grubun adı Blogger Türkiye. Eğer katılırsanız çok sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nesha,
      merhaba. Davetiniz için teşekkürler. Bunu düşüneceğim. Katılmaya karar verirsem sizinle iletişim kurarım. Görüşmek üzere :-)

      Sil

Yorumlarınız için çok teşekkür ederim :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...